Colruyt blijft ook dit jaar de goedkoopste supermarkt van het land. Het prijsverschil met de concurrentie wordt echter kleiner: vooral Albert Heijn zit Colruyt op de hielen. Dat blijkt uit het jaarlijkse prijsonderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop.

Zoals elk jaar vergeleek Test-Aankoop de prijzen van nagenoeg alle supermarktketens in ons land. De organisatie bezocht hiervoor 710 winkels van twintig supermarktketens, en vergeleken in totaal 118.000 prijzen. En zoals elk jaar komt Colruyt als de goedkoopste uit de bus voor wie een mix van A-merken, huismerken en witte producten in zijn mandje legt. Albert Heijn volgt, net als vorig jaar op de tweede plaats. De Nederlandse supermarktketen is gemiddeld 2% duurder voor gemengde korven. Red Market, de discountformule van Delhaize, staat op de derde plaats (+4% duurder).

 

Merken: Colruyt en Red Market

Voor enkel merken ziet de top 3 er ongeveer hetzelfde uit. In het klassement van de merkproducten komt Colruyt, samen met Red Market, dit jaar opnieuw als goedkoopste supermarkt uit het onderzoek. Albert Heijn komt op de tweede plaats en is 2% duurder. Op de derde plaats komt Okay. Deze buurtwinkelformule van Colruyt is 5% duurder dan Colruyt en Red Market.

Witte producten: Colruyt

Voor een korf van witte producten betaal je ook het minst bij Colruyt. Leader Price komt op de tweede plaats (+2%) en Albert Heijn op de derde (+4 %).

Huismerken: Leader Price

Leader Price heeft het goedkoopste huismerk. De huismerken van Colruyt en Albert Heijn zijn respectievelijk 6% en 7% duurder dan bij Leader Price. Daarna volgt het huismerk Boni Selection in de drie andere ketens van de Colruyt-groep en de huismerken van Carrefour, Delhaize, Match en Smatch. Het klassement wordt gesloten door het huismerk van Intermarché.

Aldi en Lidl duurder

De merken van Aldi en Lidl situeren zich tussen de witte producten en de huismerken en kunnen daarom niet echt in bovenstaande categorieën opgenomen worden. Volgens Test-Aankoop zijn de eigen merken van de hard discounters er wel niet goedkoper op geworden. "Tegenover vorig jaar lijken ze iets duurder geworden in vergelijking met de eersteprijsmerken," klinkt het.

Intermarché en Match duurst

De hoogste prijzen noteerde Test-Aankoop in Intermarché, Match en Smatch. Het prijskaartje ligt er 14 à 15% hoger dan bij Colruyt. Het prijsverschil wordt wel kleiner: vorig jaar bedroeg dit cijfer nog 16%. Volgens Test-Aankoop kan een consument jaarlijk 300 euro besparen door voor de goedkoopste supermarkt te kiezen.

Meest tevreden over Bio-Planet

Nieuw dit jaar is dat Test-Aankoop ook de tevredenheid van 2.666 klanten onder de loep heeft genomen. Van de 24 supermarktketens die werden onderzochten, verzamelde Bio-Planet, de biodochter van Colruyt, de meeste punten. Bio-Planet scoort hoger dan alle andere supermarkten voor enkele kernproducten (vlees, groenten, fruit en brood), maar ook voor de winkelindeling en de behulpzame medewerkers. Hekkensluiter is Carrefour Express. Deze klanten zijn vooral minder tevreden over de prijzen en de winkelruimte.