Ondanks de prijzenoorlog in thuisland Frankrijk, kan retailgroep Casino tevreden terugblikken op 2013. De groepsomzet groeide immers 15,9% (4,5% organische groei) tot 48,64 miljard euro, vooral dankzij de internationale verkoop.
In Frankrijk steeg de omzet weliswaar met 5,7% tot 19,49 miljard, op vergelijkbare basis was er een daling van 3,9%. De prijsverlagingen sinds eind 2012 hebben Géant-hypermarkten in het rood geduwd (-6,3%). Ook de Casino-supermarkten (-4,4%) en de formules CasinoShop en Vival (-2,3%) gaan achteruit. Beter nieuws komt er van e-tail formule Cdiscount, die 16,1% groeide. Ook LeaderPrice (+5,3%) gaat vooruit, na de aankoop van 38 Norma-winkels. Monoprix (+1,4%) gaat nog vooruit, maar Fanprix kent een lichte daling (-1,8%).
Internationaal doet Casino het beter dan in Frankrijk. De verkopen buiten Frankrijk staan nu al in voor 60% van de groepsomzet en liepen in 2013 op tot 29,15 miljard euro. Dankzij expansie en een sterke organische groei (+11,9%). Latijns-Amerika (+13,1%), met uitschieters Brazilië (+10,4%) en Colombia en Uruguay (+3,6%), en Azië (+7,5%), met vooral Thailand (+6,7%) en Vietnam (+13,5%), waren in 2013 de groeilanden voor Casino.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?