Staar je niet blind op je eigen klantendata, zoek ook andere relevante bronnen, klinkt het in de markt. Carrefour geeft alvast de voorzet.

Carrefour verkoopt vanaf september ook in België klantentransactiegegevens onder Carrefour Links. E-commerce directeur Elodie Perthuisot van Carrefour Frankrijk heeft het over de ‘Netflix van de voeding’. Het platform, ‘in the cloud’ opgezet bij Google, verzamelt 6 miljard transactiegegevens van de filialen wereldwijd. Carrefour telt 80 miljoen klanten en 50 miljoen kaarthouders. Met Carrefour Links kun je het assortiment optimaliseren en de winkelmanager of franchisenemer adviseren volgens de resultaten van vergelijkbare verkooppunten. “De betrokken rayons scoren zo 5% tot 10% beter”, verzekert Elodie Perthuisot. Carrefour Links maakt gepersonaliseerde voordelen en promoties mogelijk. Bovendien verzorgt de retailer nu zelf de mediaregie voor online campagnes op basis van klantentransacties, met de optie om het effect op de verkoop te monitoren. “Stel dat Iglo een campagne voert, dan volgen wij de respons niet alleen op carrefour.be maar ook buiten het Carrefour-ecosysteem, zeg maar, overal waar de consument online in aanraking komt met de campagne”, vindt Vivian Mosselmans, director media agency, data valorization, merchant services & sponsoring bij Carrefour Belgium. “Voor België praat je over 2,6 miljoen kaarten van actieve klanten. Hun gegevens zijn niet alleen interessant voor grote merken maar ook voor lokale merken, vandaar de grote belangstelling bij, met name, reclamebureaus.”