Carrefour wil haar personeel aanzetten om meer te carpoolen naar het werk. Het bedrijf stelt gratis een app ter beschikking waarmee medewerkers een lift kunnen zoeken of verplaatsingen met meerdere collega’s kunnen voorstellen.

De files in ons land blijven een groot probleem, maar omdat het openbaar vervoer niet voor iedereen een oplossing biedt, heeft Carrefour de start-up Kowo benaderd, die de mobiele app met dezelfde naam ontwikkeld heeft. Deze applicatie zet in real time een carpoolingplatform op naar het voorbeeld van Blablacar en Uber, maar dan tussen medewerkers. “Een minder voor carpooling”, zoals Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (s.pa) het omschrijft.

De app van Kowo automatiseert de gezamenlijke ritten en biedt de gebruikers de mogelijkheid om samen te reizen (om naar het werk te gaan, een winkel te bezoeken, naar een vergadering buitenshuis te gaan, enz.) zonder dat ze de organisatie hiervan op zich hoeven te nemen. Het volstaat om de app te downloaden en zich in te schrijven. 

Vervolgens geven de bestuurders hun verplaatsingen in de app in, terwijl de passagiers hetzelfde doen met hun aanvragen voor ritten. De app vergelijkt alle ingevoerde gegevens en identificeert de gegevens die met elkaar overeenstemmen. 

Zo worden bestuurders en mogelijke passagiers met elkaar in contact gebracht. Geïnteresseerden hoeven enkel nog te bevestigen en samen te reizen. “Als extraatje schept de app een band tussen de medewerkers”, klinkt het bij Carrefour.

Kowo houdt zich niet alleen met de app bezig, maar garandeert ook een follow-up dankzij de ‘bestemmingsgarantie’. Bij een probleem (de bestuurder kan niet, ongeval of panne) of als de passagier dringend opnieuw moet vertrekken, garandeert Kowo het vervoer naar de bestemming (met een taxi of met het openbaar vervoer), de pechhulp en wettelijke bijstand indien nodig. 

Eerst het hoofdkantoor, dan de winkels

Vanaf 13 september wordt het personeel dat in het hoofdkantoor van Carrefour in Evere werkt (zo’n 700 mensen) uitgenodigd om te carpoolen via de Kowo-app. Vervolgens wordt de dienst uitgebreid naar het personeel van alle winkels van Carrefour België. In totaal zijn dit dus zo’n 11.500 medewerkers die de mogelijkheid krijgen om met Kowo te carpoolen. 

Dat is goed voor de planeet, want als 15% van het personeel 8 dagen per maand gebruikmaakt van Kowo, kunnen er 21.273 bomen per jaar gered worden. Zo kan dus ook de ecologische voetafdruk van Carrefour verkleind worden. Bovendien zal deze nieuwe manier van denken over mobiliteit bij Carrefour ook zorgen voor minder geparkeerde voertuigen op het parkeerterrein (circa 407 auto’s per dag). Parkeerplaatsen die het opnieuw ter beschikking van de winkelklanten kan stellen.

En dan is er nog niet gesproken over de tijd die men wint bij verplaatsingen door de verbeterde verkeersomstandigheden, wat volgens Carrefour wel eens zou kunnen leiden tot de algemene invoering van het carpoolen.