Carrefour Spanje gaat nog dit jaar zijn eigen marktplaats lanceren. Op die manier wil Carrefour niet alleen de aantrekkelijkheid van de hypermarkten verhogen, maar zullen klanten voortaan ook kunnen kiezen uit meer dan 2 miljoen producten. "We zullen in staat zijn om een groot gamma aan te bieden in een zeer korte tijd."

Na Frankrijk en Polen zal nu ook Carrefour Spanje in een van de komende maanden zijn marktplaats openen. Carrefour wil zo de aantrekkelijkheid van zijn hypermarkten bevorderen en zal ook zijn aanbod gevoelig uitbreiden. Zo zullen de klanten voortaan kunnen kiezen uit meer dan 2 miljoen producten, terwijl dat aantal momenteel nog beperkt is tot zo’n 130.000 referenties, legt FoodRetail.es uit. “We geloven dat het een vernieuwend idee is en dat het zeer interessant is voor onze klanten”, legt Rafael Sanchez-Sendarrubias, e-commerce directeur bij Carrefour Spanje, uit aan Retail Forum.

Hij benadrukte dat vooral de snelheid een groot voordeel is van de marktplaats: “ We zullen in staat zijn om een groot gamma aan te bieden in een zeer korte tijd”, klinkt het. “Een marktplaats is een magische plek die de belangen van de klanten en de verkopers bij elkaar brengt”, vertelt Sanchez-Sendarrubias nog.

Twee modellen: online verkoop en multichannel aanpak

Hoewel het voorlopig nog onduidelijk is, wanneer de marktplaats precies gelanceerd zal worden, heeft de retailer inmiddels al een informatieve site gepubliceerd: http://www.carrefour.es/e-commerce/marketplace/. Daarop stelt Carrefour Spanje twee samenwerkingsmodellen voor: de eerste betreft de online verkoop, waarbij partners hun producten online kunnen verkopen op de website van carrefour.es zonder extra te betalen en zonder verplichte permanente betrokkenheid. Het tweede model betreft een multichannel aanpak: daarbij zou Carrefour de online verkoop aan de verkoop in de hypermarkten koppelen. Volgens Foodretail.es zouden er mogelijk digitale schermen geplaatst worden in de Carrefour hypermarkten, waardoor de klanten meteen toegang hebben tot meer dan 2 miljoen referenties.

België?

Vorige zomer kondigden we al aan dat Carrefour België momenteel werkt aan zijn eigen marktplaats en daarvoor was het op zoek naar een 'Marketplace Business Developer' die alles in goede banen moet leiden. Naast het huidige online assortiment van ruim 130.000 producten, zullen ook derden hun producten kunnen verkopen op de webshop.carrefour.eu. “De producten van externe verkopers kunnen dus ook afgehaald worden in de winkels van Carrefour. Al is het niet de bedoeling om onszelf te gaan beconcurreren, en producten die we zelf al verkopen te laten aanbieden door derden”, vertelde Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour, ons toen. Carrefour

Wanneer de Belgische marktplaats er komt, is voorlopig nog onduidelijk. Al kunnen Belgische retailers zeker heel wat opsteken van de reeds bestaande marktplaatsen. "De marktplaatsen worden georganiseerd op lokaal en nationaal niveau", vertelt Van Outryve ons naar aanleiding van de komst van de Spaanse marktplaats. "De lancering van de Spaanse marktplaats helpt ons zeker op het niveau van de learnings, maar heeft verder geen invloed op onze Belgische ambities", besluit Van Outryve.