Carrefour heeft vandaag ‘Missie Zero Waste’ gelanceerd. Via dit platform kunnen consumenten mee nadenken over toekomstige initiatieven van de retailer rond alternatieven voor verpakkingen. De drie beste ideeën worden uiteindelijk geïmplementeerd in 3 Carrefour-winkels. 

Carrefour is al jaren bezig met de strijd tegen afval. Zo verminderde het vorig jaar zijn hoeveelheid verpakkingen nog met bijna 2.000 ton. Dit jaar gaat de retailer nog een stap verder en lanceert het zijn nieuwe platform ‘Missie Zero Waste’ in samenwerking met Denuo, de Belgische federatie van de afval- en recyclagesector. Het platform 'Missie Zero Waste' heeft als doel consumenten te laten stemmen op de toekomstige initiatieven van de retailer rond alternatieven voor verpakkingen. Denk bijvoorbeeld aan het weglaten van verpakkingen waar mogelijk, het minder produceren van verpakkingen of het kiezen voor duurzame oplossingen zoals gerecycleerde en recycleerbare verpakkingen. Burgers kunnen zelf hun mening delen of voorstellen doen over het gebruik van verpakkingen in alle rayons. Carrefour zal bij elke thematiek ook steeds de context, de reden voor het gebruik van een bepaalde verpakking, de problemen en de uitdagingen ervan toelichten.

De consultatie verloopt in drie stappen. In de komende twee maanden (tot 22 maart) kunnen consumenten deelnemen aan vragenlijsten en ideeën voorstellen. Ze kunnen ook stemmen op hun favoriete initiatief. Een jury met leden van Denuo en Carrefour analyseert uiteindelijk de haalbaarheid van de ideeën en selecteert er 10. In een tweede fase (van 12 april tot 10 mei 2021) worden de 10 geselecteerde voorstellen gepresenteerd aan de deelnemers, die vervolgens op hun favoriet kunnen stemmen. De 3 ideeën met de meeste stemmen, worden in een derde fase (vanaf 10 mei) geleidelijk aan geïmplementeerd in 3 winkels: 1 in Brussel, 1 in Wallonië en 1 in Vlaanderen. “Als de testfase een positieve beoordeling krijgt en realiseerbaar is, kan het idee op grotere schaal worden toegepast”, klinkt het bij Carrefour. 

“Dit initiatief daagt consumenten uit om mee na te denken over hoe we de berg verpakkingsafval kunnen terugdringen en hoe we de resterende verpakking na recyclage opnieuw kunnen inzetten. Samen met onze collega’s in de jury zullen we daaruit de meest interessante voorstellen selecteren zodat Carrefour echt een verschil kan maken”, vertelt Stany Vaes, General manager, Denuo. “Het doel van deze publieke consultatie is oplossingen naar voren te brengen die in de winkels geïmplementeerd kunnen worden”, voegt Carrefour eraan toe. De keten zal niet alleen de resultaten van de consultatie delen maar ook reageren op vragen of opmerkingen van burgers en communiceren over de verschillende tests en oplossingen die geïmplementeerd worden in de winkels van de retailer.