Carrefour Belgium heeft 2017 niet al te goed ingezet. De retailer boekte in het eerste kwartaal bijna 3% minder omzet in ons land dan een jaar eerder. Volgens een woordvoerder is de daling te wijten aan het schrappen van een actie in de Hypermarkten.

 

2017 is niet goed van start gegaan voor Carrefour Belgium. De Franse supermarktketen boekte in het afgelopen kwartaal een omzet van 1,026 miljard euro in ons land. Dat is maar liefst 2,7% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook op vergelijkbare basis, als we enkel kijken naar de winkels die al minstens een jaar geopend zijn, is er een omzetdaling van 1,8%.

Door wegvallen actie

Carrefour Belgium ontkent echter dat er een probleem is in België. Volgens woordvoerder Baptiste van Outryve is de achteruitgang te wijten aan één promotie-actie die dit jaar niet doorging. "We hebben ervoor gekozen om de 'gratis winkelkar-actie die vorig jaar in onze Hypermarkten liep niet te herhalen. Dat heeft een groot effect op ons zakencijfer."

De Carrefour-woordvoerder wijst erop dat het om een kostelijke actie ging. Bij vier winkelkarren werd een vijfde gratis weggeven, ter waarde van de gemiddelde waarde van de vorige vier. "We vonden de kost ten opzichte van de inkomsten te hoog", verklaart hij.

"Het was een bewuste keuze om deze actie niet herhalen, de impact daarvan was ook ingecalculeerd. We hebben ervoor gekozen om onze acties dit jaar anders te organiseren, waarbij de focus meer ligt op het tweede kwartaal. Zo loopt er nu een sterke Disney-actie." 

De actie met de gratis winkelkar liep enkel in de Carrefour Hypermarkten. Of de andere winkelformules van Carrefour (Market, Express, Easy en Drive) het dan wel goed deden in het afgelopen kwartaal, wou de woordvoerder niet kwijt.

Groep groeit wel

Op groepsniveau kan Carrefour in elk geval wel positieve cijfers voorleggen. De totale omzet van Carrefour Group steeg in het afgelopen kwartaal met 6,2% tot 21,3 miljard euro. 

In Frankrijk, waar het bedrijf de helft van zijn omzet draait, hield Carrefour stand op een erg concurrentiële markt. De Franse omzet van de retailer bleef in het eerste kwartaal stabiel ten opzichte van vorig jaar (+0.8% tot 9,4 miljard euro). De hypermarkten (-0,8%) lijden onder de hevige promotiedruk op de Franse markt, terwijl de supermarkten (+1,1%) en vooral de proximiteitswinkels (+5,5%) erop vooruit gaan.

De sterkste groei voor de groep kwam alweer uit Latijns-Amerika (+30.9%) en in het bijzonder uit Brazilië (+37.6%). In Azië staat de omzet onder druk (-4,1%), met een omzetdaling van bijna 9% bij de Chinese activiteiten.