Carrefour rolt zijn thuisbezorgdienst uit naar heel Frankrijk. Vanaf 2020 zullen alle steden met meer dan 10.000 inwoners kunnen gebruikmaken van deze service. Daarnaast kunnen klanten hun non-foodproducten vanaf dit jaar binnen de twee uur ophalen in alle hypermarkten die beschikken over een Drive. Dat schrijft LSA.

Carrefour wil zijn klanten meer comfort bieden en zet daarom sterk in op de verbeteringen van zijn e-commerce diensten. Zo wil de retailer niet alleen zijn thuisleverdienst ‘Carrefour Livré Chez Vous” tegen 2020 beschikbaar maken voor alle Franse steden met meer dan 10.000 inwoners, maar kunnen klanten vanaf dit jaar ook non-foodproducten binnen de twee uur ophalen na hun bestelling in alle 189 hypermarkten die beschikken over een Drive. Dat schrijft LSA op basis van documenten die Alexandre Bompard, topman bij Carrefour Frankrijk, deelde met de vakbonden en die het nieuwsmedium kon inkijken. 

Tegen 2020 thuisleveringen in alle Franse steden met meer dan 10.000 inwoners

Franse consumenten kunnen al een tijdje gebruikmaken van de thuisleverdienst van Carrefour. Tot eind 2017 werden de leveringen uitsluitend voorbereid door depots die in 12 stadsregio's bestellingen aan huis leverden. Sinds vorig jaar gebeurt die voorbereiding ook vanuit winkels: 52 om precies te zijn, waarvan 23 hypermarkten. Doordat ook winkels meehelpen bij de voorbereiding van bestellingen konden maar liefst 30 stadsregio's beleverd worden. Dat leverde Carrefour vorig jaar in totaal zo'n 170,3 miljoen euro op. Toch blijft het daar niet bij en wil de retailer 'Carrefour Livré Chez Vous' uitbreiden naar nog meer steden. Vanaf dit jaar zou de dienst al beschikbaar moeten zijn in 45 stadsregio's, 30 matig en dunbevolkte steden en 6 stadsregio's die nog niet verzadigd zijn (Antibes, Bordeaux, Lille, Montpellier, Nantes, Toulouse). En tegen 2020 wil de Franse retailer de dienst uitrollen in heel Frankrijk, meer bepaald naar alle Franse steden met meer dan 10.000 inwoners. Om dat doel te kunnen realiseren opent Carrefour dit jaar niet alleen een nieuw depot, maar schakelt het ook extra winkels in voor de voorbereiding van de bestelling. Zo komen er dit jaar nog eens 42 winkels bij, waaronder 26 hypermarkten. 

Of een bestelling al dan niet vanuit een depot of vanuit een winkel wordt voorbereid, hangt af van de bevolkingsdichtheid in de bezorgde gebieden. “Het productiemodel van de voorbereidingen van de bestellingen moet aangepast zijn in functie van het gebied waar er geleverd wordt”, vertelde Sébastien Liorzou, directeur supply chain bij Carrefour Frankrijk, in januari aan LSA. “Voor grote volumes zoals Parijs of Lyon schakelen we depots. In zones waar er minder densiteit is, kiezen we voor een 100% manueel model in de winkel. En voor middelgrote steden opteren we voor ‘goods to man’ robots om de bestelling gemakkelijker te laten voorbereiden.” 

Click&Collect: afhalen binnen 2 uur

En dat is niet het enige: ook de Click&Collect service wordt uitgebreid. Vanaf 23 juli kunnen klanten non-foodproducten voortaan binnen de twee uur na hun bestelling ophalen in alle hypermarkten die over een drive beschikken. Dat zijn er in totaal zo’n 189. Klanten kunnen trouwens kiezen uit zo'n 7.745 non-foodreferenties. 

Naast een snellere Click&Collect service in meer Franse steden, wil de retailer ook het aantal bestelling dat geplaatst wordt via deze service flink omhoogtrekken. Vorig jaar werden er in totaal zo'n 29.582 bestellingen geplaatst via Click&Collect. Dat moeten er dit jaar 813.056 zijn. En daar blijft het niet bij. Tegen volgend jaar wil de topman van Carrefour zelfs de kaap van één miljoen bestellingen overschrijden.