Carrefour Group en Mestdagh Group zetten hun masterfranchise-overeenkomst voort die hen sinds 2010 heeft verbonden. Mestdagh zal zo vanaf 2021 ook andere Carrefour-formats kunnen uitbaten zoals Carrefour Bio of Carrefour Express. 

Mestdagh Group werkt ondertussen al tien jaar samen met Carrefour. Concreet beheert de groep zo’n 85 Carrefour Market-winkels verspreid over Wallonië en Brussel. Maar na een decennialang samenwerken, willen de twee bedrijven hun samenwerking te vernieuwen. Het nieuwe akkoord benadrukt daarom nieuwe synergieën en een meer gecoördineerde expansiestrategie. Dit opent voor Mestdagh vooral de toegang tot alle Carrefour-winkelformats van minder dan 3.000 m². De keten zal in de toekomst, naast Carrefour Markets, dus ook andere winkelformules zoals Carrefour Express of Carrefour Bio kunnen uitbaten. 

“Tot nu toe voorzag ons contract voor Mestdagh enkel toegang tot de verkooppunten van ‘Carrefour Market’, waarvan we vandaag al 85 winkels hebben, voornamelijk in Wallonië en Brussel”, benadrukt Fabienne Bryskère, CEO van Mestdagh. “We zijn dan ook tevreden dat we onze uitbreidingsstrategie kunnen plannen met winkelformats die overeenkomen met ons DNA: nabijheid en gezelligheid, bijvoorbeeld in meer stedelijke centra. Zo willen we voldoen aan de verwachtingen van de consument.” Het nieuwe masterfranchisecontract gaat van start op 1 januari 2021. “Met dit nieuwe akkoord bevestigen we niet alleen de continuïteit van onze huidige samenwerking, maar ook de verdere ontwikkeling van synergieën en competenties", voegt Hilde Decadt, Director of Operations Carrefour België, er nog aan toe.

Deze aankondiging markeert het einde van een valse spanning: een alternatief leek immers zeer onwaarschijnlijk. Terwijl Mestdagh specifieke accenten heeft behouden, zoals het logistieke circuit, heeft het Mestdagh-netwerk geïnvesteerd in Carrefour Market en zijn gamma. Carrefour is voor Mestdagh niet alleen een partner, het is ook een belangrijke aandeelhouder. Zo heeft de keten 25% van de aandelen in zijn bezit, een erfenis van de fusie tussen Carrefour en Promodès, de vroegere geprivilegieerde partner via het Champion-merk. 

Toch is de vernieuwing van deze samenwerking verre van een formaliteit. De toegang van masterfranchisegever Mestdagh tot andere formats en concepten van de Carrefour-portefeuille biedt de groep een welgekomen flexibiliteit om zich aan te passen aan de specifieke beperkingen en opportuniteiten van de lokale nabijheid. Daarnaast laat het de groep ook toe om de investeringsmiddelen van kandidaat-ondernemers, die op financieel gebied niet allemaal in staat zijn om zich een supermarkt te kunnen veroorloven, te kunnen evenaren.