Eerder deze maand, schreven we over de geruchten dat de Carrefour Group zijn oude discountformule Ed vanonder het stof wou halen. Het merk werd in februari immers opnieuw gedeponeerd door Carrefour, schreven onze Franse collega’s van Linéaires. Nu blijkt dat niet alleen de merknaam ‘Ed’, maar ook een nieuw logo gedeponeerd werd. Dat toont aan dat de Franse retailer wel degelijk plannen had om Ed terug op de markt te brengen, al heeft Carrefour daar intussen weer van afgezien.

Het vernieuwde logo bestaat uit de ‘C’ van Carrefour en de letters ‘Ed’, waartegen een winkelier leunt. Door de focus op de winkelier te leggen, lijkt het erop dat Carrefour Ed een imago van buurtwinkel wou geven. Een contrast met de geschiedenis van Ed als hard discounter. Dat bevestigde Jérôme Bédier (algemeen secretaris Carrefour Group) ook min of meer in Linéaires: “Wij bekijken verschillende hypotheses, maar we gaan geen nieuw enseigne creëren en ook niet terugkeren naar de markt van de hard discount.”

Hoewel Carrefour duidelijk overwogen heeft om ‘Ed’ weer in Frankrijk e lanceren, zal het uiteindelijk toch niet gebeuren. Het grootste deel van de overgenomen Dia-winkels wordt ondergebracht bij één van de bestaande Carrefour-formules en de overige 2 à 300 winkels blijven onder de naam Dia bestaan.