“2017: globaal gezien een moeilijk jaar”, vermeldt de Carrefour groep meteen in het begin van de presentatie van zijn jaarcijfers. Dat statement zou wel eens gezien kunnen worden als een pessimistische reactie die iedereen wil laten instemmen met de maatregelen die binnen enkele dagen genomen worden. De retailer stelt op 23 januari namelijk zijn toekomststrategie voor.

Groei stabiliseert

De Carrefour groep behaalde in 2017 een omzet van 88,240 miljoen euro, goed voor een groei van 1,6% (+2,7% bij constante wisselkoersen). De omzet lag beduidend lager dan in 2016, toen goed voor een groei van 3%. “De evolutie is vooral te wijten aan een dalende verkoop van voedingswaren, en dat vooral in het tweede kwartaal”, benadrukt de retailer.

Operationele groei daalt harder dan verwacht

Hoewel de stabilisatie van de groei er volgens experten al langer zat aan te komen, was de sterke daling van de operationele winst een zure appel voor Carrefour. Die zakte met maar liefst 15% in vergelijking met 2016, en wordt geschat op 2 miljard euro. Nochtans hadden schatters de operationele winst in augustus slechts op een daling van 12% geschat. Dat de winst het minder goed doet dan verwacht, is te wijten aan de groeiende distributiekosten, de sterke commerciële druk die Carrefour vooral in Frankrijk ondervindt, het gebrek aan waardering van de nieuwe investeringen en de moeilijke situatie in Argentinië.

Mislukte integratie van Dia

Volgens de Carrefour groep komt ook de mislukte integratie van het DIA-netwerk de operationele cijfers niet ten goede. In 2017 waren de oude winkels van hard discounter Dia, tegenwoordig omgedoopt tot Carrefour Contact/City, verantwoordelijk voor een verlies van maar liefst 150 miljoen euro. Ter herinnering: Carrefour kocht Dia in 2014 voor een totaal van 645 miljoen euro.

Vierde kwartaal: + 1,9%

De retailer behaalde in het vierde kwartaal een omzet van 23,328 miljard euro, goed voor een groei van +1,9%. Het bedrijf steeg zo met 0,5% in vergelijking met het derde kwartaal. “In een omgeving waar er constant concurrentie heerst, behaalde Frankrijk een groei van +1,5% vs -0,9% in het derde semester. Een groei die te danken is aan al de verschillende soorten winkels, de Black Friday-campage en de eindejaarsacties. Daarnaast steeg de verkoop in hypermarkten met 0,7% dankzij de Carrefour Anniversary Campaign , die afgelopen jaar niet in september maar in oktober plaatsvond", meldt Carrefour.

Europa evenaarde zijn groei van het derde kwartaal: +0,4%, of +3,3% bij constante wisselkoersen. In België behaalde Carrefour in zijn laatste drie maanden zelfs een winst van 0,8%.

In Latijns-Amerika nam de omzet met 5,9% toe, in tegenstelling tot Azië waar de omzet 3% daalde.

Frankrijk en België blijven heel 2017 stabiel

Zoals eerder vermeld, behaalde de Carrefour groep in 2017 een omzet van 88,240 miljoen euro, goed voor een groei van 1,6% (+2,2% organisch).  Frankrijk draaide dankzij de goede resultaten van de buurtwinkels (+4,7%) een omzet van 40,096 miljard euro (+0,8%). De supermarkten stegen dan weer met 0,9%, in tegenstelling tot de hypermarkten die met 0,5% daalden.

Het omzetcijfer in Europa was goed voor zo’n 23,566 miljard euro (+1,3%), een verdienste van Polen (+3,6%) en Roemenië (+7,7%). Voor ons land bedroeg de omzet zo’n 4,375 miljard euro, een lichte stijging van 0,3% (+0,2% organisch).

In Latijns-Amerika steeg de omzet met 6,1% (18,021 miljard euro), in tegenstelling tot Azië waar de omzet met 3,7% (6,557 miljard euro) daalt.