Boerinneke
Boerinneke
De investeringsmaatschappij van de Marokkaanse koninklijke familie Al Mada koopt Boerinneke chocolade van Nutkao, de belangrijkste concurrent van de Italiaanse tegenhanger Nutella. Het bedrijf, dat ook private labels produceert, vertegenwoordigt een investering in het gebruik van Afrikaanse grondstoffen.
De koning van Marokko heeft zojuist Nutkao overgenomen, een Italiaans bedrijf dat Boerinneke chocolade op de markt brengt. De overname gebeurde via de voedingsdochter Teralys van de investeringsmaatschappij van de Marokkaanse koninklijke familie, Al Mada. Volgens verschillende media was de deal €450 miljoen waard. Het is een strategische overname voor Marokko in de Europese agrovoedingssector. In 2023 nam Teralys de Senegalese groep Patisen over. Met Nutkao in zijn portefeuille wil Al Mada onder andere industriële en commerciële banden creëren tussen de twee entiteiten. Deze investering zal ook het gebruik van Afrikaanse grondstoffen mogelijk maken. Nutkao produceert ook private labels en 3 merken pistachepasta: Pisti, Bronte Madero en Vincente. Nutkao is aanwezig in 80 landen wereldwijd, met productiecentra in Italië, België en de Verenigde Staten en een cacaoverwerkingsfabriek in Ghana. In 2023 boekte Nutkao een omzet van iets minder dan 17 miljoen euro, een stijging ten opzichte van het voorgaande jaar (13,7 miljoen euro in 2022). Volgens de Marokkaanse media heeft Al Mada de ambitie om nieuwe Nutkao-producten te ontwikkelen en de aanwezigheid op de markten, met name in Afrika, te versterken.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retailallianties: Slimme strategie of machtsmisbruik
Interview met Veerle De Witte (CEO van Standaard Boekhandel Group): “Een omnichannel klant geeft drie keer zoveel uit als een 100% online klant”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?