Een 100% Belgisch aanbod? Frank Mestdagh, oprichter van D'ici is goed op weg om die doelstelling te behalen. Momenteel bestaat zijn concept voor 95% uit Belgische producten.

Volgens Frank Mestdagh, oprichter van D'ici, heeft zijn concept D'ici geen equivalent in België. In zijn twee winkels in de streek van Namen (Naninne en Wépion) biedt hij een ruim assortiment producten aan (groenten en fruit, zuivelproducten, diepvriesproducten, traiteurwaren, enzovoort), die worden geleverd door meer dan 200 producenten uit de streek. “De producenten brengen de producten rechtstreeks naar ons en in sommige zeldzame gevallen reizen wij naar hen toe”, legt Frank Mestdagh uit. “Je zou kunnen zeggen dat 95% van ons aanbod Belgisch is, want we bieden ook bananen en olijfolie aan.” Dit concept, dat 7 dagen op 7 open is, wordt gezien als een ‘super markt’, met andere woorden een supermarkt, waar een lokale dimensie aan is toegevoegd. “We werken volgens de logica van de retail, maar de benadering van het assortiment is anders en neemt veel meer tijd in beslag. In de traditionele retail komt de vrachtwagen met de verse voeding ‘s morgens en die met de droge voeding ‘s middags, en sommige lokale producenten leveren ook ter plaatse. Bij D'ici is de bevoorrading continu, afhankelijk van de beschikbaarheid van de producenten, die rechtstreeks bij het project betrokken zijn. Zij komen zelfs twee of drie keer per jaar een proeverij houden in de winkel. Wij hebben niet dezelfde klant/producent-relatie als in de traditionele retail, maar werken meer op basis van partnerschappen en met veel transparantie. Het is duidelijk dat onze structuur werkt volgens een rentabiliteitslogica, maar we voegen er een menselijke of ecologische dimensie aan toe.” Zou het, aangezien de formule lijkt te werken, dan ook mogelijk zijn om het D'ici-concept op nationaal niveau te ontwikkelen? “We zouden dit project in een of meer andere regio's kunnen dupliceren, maar hebben geen expansiebeleid zoals de grote retailers. We werken hoofdzakelijk op basis van ontmoetingen. Als we een goede locatie, goede omstandigheden en goede relaties vinden, kunnen we de discussie aangaan.”

Gondola Magazine

Dit artikel komt uit de oktober editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!

Klik hier!
Gondola Magazine