De verkoop in de Europese detailhandel lag in oktober dit jaar 0,5% (EU28) hoger dan in oktober 2012. De Belgische retail is met een daling van 3,8% de grootste verliezer binnen de EU. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat.
Het volume in de hele retail sector (food en non-food) daalde ten opzichte van oktober vorig jaar met 0,1% in de eurozone. Binnen de EU was er een lichte stijging van 0,5%. In 8 lidstaten was er een daling van de verkoop, waarvan de grootste wordt vastgesteld in België (-3,8%). Non-food ging 0,6% achteruit binnen de eurozone, en steeg lichtjes met 0,7% in de hele EU. Ten opzichte van oktober 2012 gingen food, drinks en tabak 0,1% achteruit voor de eurozone. Binnen de 28 EU-lidstaten bleef die stabiel.
Als we oktober met september 2013 vergelijken, krijgen we een iets ander beeld. Hoewel de verkoop in de hele detailhandel in Europa verder achteruitgegaan met 0,2% na een daling van 0,6% in september, kent de food retail een kleine stijging. In oktober 2013 werd ten opzichte van september 0,7% meer verkocht in food, drinks en tabak, voor de hele Europese Unie was dat 0,5% meer. Dat terwijl de non-food retail met respectievelijk 0,8 en 0,9% achteruit gaat.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?