Dit jaar zijn Belgische gezinnen van plan 6% minder uit te geven aan Kerstmis. De helft van de ondervraagde Belgen vindt dat de economische situatie slechter is dan in 2015 en dat ze minder moeten uitgeven. Dit is één van conclusies getrokken uit de jaarlijkse kerstenquête door Deloitte. 

Al negentien jaar peilt Deloitte naar de koopintenties van Europese consumenten in de aanloop naar de eindejaarsfeesten. Vorig jaar waren Belgische gezinnen nog van plan om 631 euro uit te geven, terwijl dit in 2016 gezakt is naar 591 euro. Er wordt vooral een grote hap genomen uit het budget om te reizen, dat daalt met 18%.

51% van de ondervraagde Belgen vindt dat de economische situatie van het land slechter is dan in 2015; 56% is ervan overtuigd dat deze negatieve tendens zal aanhouden in 2017. De Belgische consumenten schijnen dus te denken dat de crisis nog bijlange niet voorbij is. 44% vindt dat hij minder moet uitgeven dan vorig jaar.

Online vs offline

“De Belgen hinken nog steeds achterop tegenover de rest van Europa als het gaat om online shopping. Ze geven blijk van een grote merkentrouw aan fysieke winkels. », aldus Delphine Delahaut, Director Audit bij Deloitte.

Belgen waarderen fysieke winkels omwille van de veilige betaling, bescherming van persoonlijke gegevens, dienst na verkoop, professioneel advies en het genoegen van de ervaring. Ze geven de voorkeur aan e-commerce als het gaat om flexibiliteit, thuisbezorging en de meningen van andere consumenten over producten.

Online zijn consumenten minder trouw aan bepaalde merken. Tijdens de crisis zijn bepaalde koopgewoonten tot stand komen, zoals zoeken naar aanbiedingen en koopjes en minder impulsieve aankopen. Bij een online verkoop zou 54% van de klanten die in hun gebruikelijke online winkel niet vinden wat ze zoeken, niet aarzelen om een andere online shop of website te bezoeken, zoals een zoekmachine of site met prijsvergelijkingen.

Informatie die wordt bekomen via het internet en winkels en aanbevelingen van familie en vrienden worden als fundamentele elementen gezien in het beslissingsproces, vooral voor geschenkideeën.

Welke cadeaus zijn populair?

Belgen blijven trouw aan traditionele geschenken, vertelt Delahaut: “Boeken, cadeaubonnen, geld (cash) en cosmetica & parfum zullen het meest gekocht worden als geschenk.” De cadeaus die ze het liefste ontvangen blijven ook ongewijzigd. Boeken blijven graag gezien, net als CD’s. Restaurants en reizen behoren niet tot de top tien cadeaus om te geven, maar worden wel genoemd in de top vijf cadeaus om te krijgen.

De helft van de geïnterviewde Belgen zal kerstcadeaus kopen voor de kinderen. Leuke cadeaus genieten de voorkeur boven nuttige; modelbouwpakketten zijn dit jaar de blikvanger. Boeken en kleding/schoenen zijn dit jaar respectievelijk de tweede en derde beste optie. De topgeschenken voor tieners zijn cash geld, videogames en boeken.

Wanneer doen we onze kerstaankopen?

Meer respondenten verwachten dat ze hun aankopen zullen doen in november, maar de meeste van hen plannen hun kerstaankopen nog steeds in december: 27% tussen de 1ste en de 15de, 34% tussen de 16de en de 31ste.