Colruyt Group heeft er een lastig halfjaar opzetten. Hoewel de omzet en de nettowinst groeiden, ging de bedrijfswinst met maar liefst 4,5% achteruit. Toch hoopt de retailgroep nog altijd een hogere winst voor het hele boekjaar.

De groepsomzet groeide in het eerste halfjaar met 3,9% tot 4,4 miljard euro. Ook de nettowinst steeg met 2,6% tot 180,7 miljoen, maar dat was vooral te danken aan de goede prestaties van de energie-activiteiten van Parkwind. Maar toch heeft Colruyt een probleem.

De bedrijfswinst daalde met 4,5% tot 243,2 miljoen euro. Ook de EBITDA (de operationele kasstroom) ging met 2,4% achteruit. “De brutowinst groeide minder snel dan de omzet. Dit wordt verklaard door de combinatie van verkoopprijsdeflatie, de moeilijkheid om aankoopprijsstijgingen door te rekenen naar de consument en de permanente investeringen in onze prijzenstrategie”, klinkt het in een persbericht. De investeringen in prijzen en de prijzendruk wegen met andere woorden op de de resultaten van Colruyt.

Marktaandeel stijgt tot 26,36%

De lage prijzenstrategie van Colruyt mag dan wel marge kosten, ze blijft wel aanslaan bij de steeds meer prijsgevoelige consument. De Colruyt-supermarkten slaagden er zo in hun marktaandeel met 0,2% op te krikken tot 26,36%. Het vlaggenschip van Colruyt Group groeide ook met 2% dankzij uitbreiding van het winkelpark in België en Luxemburg. Daarnaast kenden ook Dreamland en Dreambaby een goed eerste halfjaar, met een omzetgroei van 10%.

Sombere vooruitzichtenEr zijn dus zeker lichtpuntjes, maar de marges blijven onder druk bij Colruyt. De retailgroep verwacht op korte termijn overigens geen herstel van het economisch klimaat en van het consumentenvertrouwen. “We verwachten eveneens dat de druk op de verkoopprijzen en de marges zich zal voortzetten in de tweede jaarhelft”, klinkt het. Toch herhaalt Colruyt Group dat de prognose dat de nettowinst van het boekjaar 2014/2015 die van vorig jaar zal evenaren of “licht overschrijden”.