Caddie, het Franse bedrijf achter de winkelkar, zet zijn betalingen stop en maakt zich klaar voor een gerechtelijke sanering. De onderneming onderging die procedure al in 2012 en 2014. De CEO kondigde aan dat het op zoek is naar een overnemer.

Terwijl de Engelse term oorspronkelijk verwijst naar de persoon die de clubs van een golfer draagt, is het woord ‘Caddie’ – met hoofdletter, want het is een gedeponeerd merk – in het Frans ingeburgerd als synoniem voor een winkelkar in de jaren ’60, vooral in Frankrijk en België. Het gaat om de uitvinding van een onderneming uit de Elzas die een boom kende bij de opkomst van de consumptiemaatschappij. Maar na enkele succesvolle decennia beleeft het bedrijf, in 1928 opgericht onder de naam ‘Atelier Réunis’ waarna het ‘’Ateliers réunis Caddie’ heette, moeilijke tijden. Het zet zijn betalingen stop, terwijl het personeel nog wacht op de betalingen van het loon van december. Deze morgen was er al een zitting bij de handelskamer in Saverne om de voorwaarden van de gerechtelijke sanering vast te leggen. CEO Stéphane Dedieu probeerde alle betrokkenen gerust te stellen en kondigde aan op te zoek te zijn naar een overnemer. “Er is tot nu toe niemand die zich aangekondigd heeft, maar we ziten nog in het begin van de procedure en voor mij is het duidelijk dat een mooi merk zoals Caddie de aandacht van een ondernemer zal trekken”, zei hij op de Franse radio RMC.

Concurrentie en gezondheidscrisis

Terwijl Stéphane Dedieu ervan overtuigd is dat de winkelkar een noodzakelijk product is, ondanks de veranderde winkel- en consumptiegewoonten, moet zijn bedrijf sinds enkele jaren afrekenen met zware concurrentie uit vooral Azië. In de voorbije tien jaar heeft het bedrijf twee gerechtelijke saneringen ondergaan, in 2012 en 2014, en moest toezien hoe het Poolse Damix vier jaar geleden 70% van zijn aandelen kocht. In dezelfde periode viel het aantal werknemers terug van 1.000 naar 140. Daarbovenop heeft ook de COVID-crisis een hoop problemen met zich meegebracht. De verhoging van de grondstofprjzen en de bevoorrradingsproblemen hebben de liquide middelen aangetast, de netto omzet is gedaald, van 22 naar 17 miljoen euro. Tien jaar geleden bedroeg die omzet nog 85 miljoen.