In 2012 lanceerde Lantmännen Unibake MyBakeShop, zijn bake-offconcept voor zelfstandige winkeliers. Ruim 2 jaar later is de formule klaar voor expansie, en staat MyBakeShop voor de eerste keer op een vakbeurs.

We bezochten de stand van Lantmännen Unibake op Tavola 2014, en die stond helemaal in het teken van MyBakeShop. De broodkasten, POS-materiaal, de bakproducten, en de packaging werden allemaal uitgestald om het merk in de verf te zetten. Het is duidelijk dat Lantmännen Unibake, dat vooral bekend is van Pastridor, MyBakeShop naar voor wil brengen. Maar wat houdt het concept eigenlijk in?

“MyBakeShop is een totaalpakket voor bake-off op maat voor zelfstandige winkeluitbaters”, vat Géraldine Van Nieuwerburgh (Customer Service Officer MyBakeShop) het samen. “Het assortiment is specifiek afgestemd op de noden van onze klanten. Daarnaast bieden wij ondersteuning op de winkelvloer om een jonge en aantrekkelijke uitstraling te bekomen. Daarbij hoort desgewenst presentatiemeubilair, een oven, hippe verpakking en de nodige promotioniële ondersteuning. Bovendien maakt onze service echt het verschil op de winkelvloer, waarbij we onze klanten bijstaan met het bepalen van het juiste assortiment, het afbakken en het presenteren. We sturen samen bij waar nodig. Kortom, een service op maat.”

“Met MyBakeShop mikken we vooral op zelfstandige supermarktuitbaters en/of franchisenemers”, zegt Géraldine. Waar die vroeger hun broodspecialiteiten bij de lokale bakker haalden, bakken ze die tegenwoordig meer en meer zelf af. Ze worden dus zelf een beetje bakker, en kunnen een persoonlijke begeleiding krijgen van het MyBakeShop-team. “Naast onze persoonlijke support beschikken we over een uitstekend logistiek platform waarbij we meermaals per week kunnen leveren. Meer zelfs: wat voor 12u besteld is, wordt de volgende dag al geleverd. Die flexibiliteit is één van de troeven van MyBakeShop.”

Assortiment

Ook de producten van MyBakeShop zijn een sterk punt, met dezelfde kwaliteit als we van Lantmännen Unibake bij Pastridor gewend zijn. Bovendien wordt het assortiment op regelmatige basis aangepast aan de marktvraag, en aangevuld met innovaties. “Nieuw in ons assortiment zijn de chococrème twist en de suikercroissant. Dat waren twee referenties die nog ontbraken. Nu kunnen onze klanten een volledig assortiment bij ons afnemen”, zegt Géraldine. Dat assortiment bestaat uit stokbroden, kleinbroden (pistolets), viennoisserie, sweets (muffins en donuts), taartjes en worstenbroodjes.

Look and feel

Wat onmiddellijk opvalt aan MyBakeShop en zijn stand, is de frisse look and feel die het concept heeft meegekregen: een trendy logo met moderne broodkasten, kortom een sfeer die de klant aanspreekt. “We krijgen veel positieve reacties op de stand, en merken ook dat mensen vertragen als ze passeren”, zegt Géraldine.

Twee jaar na de lancering van het concept, is het al in 65 winkels geïmplementeerd, vertelt Wim Ballaux, de nieuwe Commercial Manager Belux bij Lantmännen Unibake. “We zijn daarmee een kleine, maar sterk groeiende speler”, zegt hij. “Het aantal winkelpunten stijgt maandelijks waarbij de omzet een snelle groei kent. Dat betekent dat het goed draait bij de bestaande klanten, een bewijs dat onze aanwezige support na de opstart zijn vruchten afwerpt”, treedt Géraldine hem bij. “En we merken dat de mond-tot-mond-reclame zijn effect niet mist. Winkeliers bevestigen hun collega’s de goede samenwerking met MyBakeShop en raden hen aan om hun bake-off rayon samen met ons naar een hoger niveau te tillen."

De 5 pijlers van MyBakeShop:

  1. Logistiek sterk: vandaag bestellen is morgen geleverd
  2. Kwaliteit zoals we van Lantmännen Unibake (ook Pastridor) gewoon zijn, met een specifiek retailaanbod.
  3. Service: continue begeleiding en opleiding van het MyBakeShop-team
  4. Uitstraling: trendy broodkasten en –zakken
  5. Sterke prijs-kwaliteitverhouding.