De sojaproducten van voedingsbedrijf Alpro zijn geen “variant op yoghurt” maar een “alternatief voor yoghurt”. Dat oordeelt het Brusselse Hof van Beroep. Alpro moet de benamingen op de verpakkingen en in de communicatie in België nu aanpassen.
De Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ) trok samen met een aantal van haar leden naar het Hof van Beroep omdat Alpro gebruik maakt van de term “yoghurt” om haar plantaardige producten voor te stellen. “De consument heeft recht op correcte, niet misleidende informatie” beklemtoont Renaat Debergh, afgevaardigd bestuurder van de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ). “Wij hebben niets tegen producten op basis van soja, wij vragen alleen om correct te communiceren over de aard van de producten en om de consument niet te misleiden.” De BZC is dan ook tevreden met het arrest.
Alpro stelt dat het tegemoet wil komen aan de bezorgdheden van het hof van beroep. De “yoghurts” van het merk zullen daardoor binnenkort als “plantaardig alternatief voor yoghurt” door het leven gaan. Alpro benadrukt ook nog dat het zich in de eerste plaats duidelijk wil onderscheiden van zuivel.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?