Supermarktketen Albert Heijn gaat als eerste in Nederland een test doen met Hiku, een slimme koelkastmagneet waarmee je je boodschappenlijstje kan opstellen. Door boodschappen in te spreken of producten te scannen met Hiku worden ze toegevoegd aan het boodschappenlijstje in de Appie app en op ah.nl.

Uit een rondvraag onder AH-klanten blijkt dat ruim 70% gebruik maakt van een boodschappenlijstje bij het boodschappen doen. Veel klanten vergeten daarbij wel eens iets op het lijstje te zetten of zij vergeten het boodschappenlijstje mee te nemen naar de winkel.

Dat is verleden tijd met Hiku: een klein apparaatje, met een microfoon en een barcodescanner, dat verbonden is met het WiFi thuisnetwerk. Door de boodschappen in te spreken of te scannen met de Hiku worden ze automatisch toegevoegd aan het lijstje in de Appie-app en op ah.nl. Vervolgens kunnen klanten boodschappen doen zoals zij dat het liefst willen: in de winkel kopen, thuis laten bezorgen of ophalen bij een Pick Up Point.  

De Hiku wordt al aangeboden in supermarkten in onder andere Amerika en Frankrijk. Zo werkte de Amerikaanse Ahold-dochter Peapod er al in 2015 mee. Albert Heijn is nu de eerste die het toestel in Nederland gaat testen.

Om te kijken of het gadget in de smaak valt bij klanten, heeft Albert Heijn tweehonderd klanten – zowel klanten die hun boodschappen in de winkel doen als klanten die de boodschappen online bestellen - uitgenodigd mee te doen aan een test. Zij ontvangen kosteloos een Hiku om die gedurende twee maanden te testen.

De Hiku doet sterk denken aan de Amazon Dash, een tool waarmee Amazon-klanten ook thuis hun online boodschappenlijstje kunnen aanvullen. De Dash-technologie wordt vooral uitgebreid in de vorm van bestelknoppen, waarmee klanten met een simpele druk op de knop een product bijbestellen. Ook de 'smart speakers' Amazon Echo en Google Home kunnen via spraaktechnologie boodschappenlijstjes opstellen. In ons land testte Carrefour eerder al een Dash-achtig toestel genaamd de 'Connected Kitchen'.