Het Nederlandse retailconcern Ahold heeft ondanks een omzetstijging een tegenvallende bedrijfswinst geboekt in het eerste kwartaal van 2015. Hiermee ziet het moederbedrijf van Albert Heijn zijn positie in de onderhandelingen met Delhaize verzwakken.

Ahold boekte in Q1/2015 een omzet van 11,29 miljard euro, goed voor een stijging van 15%. "De positieve beweging in onze omzetontwikkeling stemt ons optimistisch", zei topman Dick Boer bij de voorstelling van de kwartaalcijfers. Die groei is voor een groot stuk echter gedreven door de sterke dollar, gezien de stijging tegen constante wisselkoersen amper 1,4% bedraagt. 

Tegenvallende winstDe onderliggende bedrijfswinst viel met 392 miljoen euro dan weer veel lager uit dan de 406 miljoen die Bloomberg verwachtte. Ahold wijst voor de tegenvallende bedrijfswinst onder andere naar de toenemende inflatie in de Verenigde Staten. “De kostprijsinflatie was hoger dan de verkoopprijsinflatie, met name bij onze houdbare producten, en we hebben ervoor gekozen een deel van deze kosten niet door te berekenen”, klinkt het. De retailer had het dus moeilijk om de prijzen de inflatie te laten volgen in de VS, waar Ahold het gros van zijn omzet haalt.

In thuisland Nederland wogen ook de kosten van een spaaractie, hogere pensioenkosten als gevolg van een lagere rente en investeringen in de online-activiteiten op de marges. De nettowinst steeg dan weer met maar liefst 326% tot 50 miljoen euro, maar dat komt omdat vorig jaar de winst zwaar gedrukt werd door een eenmalige kost in verband met het boekhoudschandaal rond US Foodservice.

Nederland en België: +5,7%In Nederland realiseerde Albert Heijn een netto-omzet van 3.748 miljoen euro, een stijging van 5,7%. De identieke omzet steeg met 2,5%, ondanks het feit dat de week na Pasen in het eerste kwartaal viel. De omzetgroei kan deels worden toegeschreven aan het ombouwen van zestien voormalige C1000-winkels in Nederland en het openen van tien nieuwe Albert Heijn-winkels in België. In België (dat Ahold bij de resultaten voor Nederland rekent), opende AH intussen haar 30ste winkel en blijft de retailer “sterke omzetgroei” zien. Ahold communiceert geen aparte cijfers voor AH België, maar geeft wel mee dat de online-activiteiten via bol.com en Albert Heijn Online (ah.nl en ah.be) met meer dan 20% groeiden. In België steeg de verkoop via bol.com met maar liefst 64%. 

Ondertussen heeft Albert Heijn ook de opening van een nieuw winkelconcept in ons land aangekondigd. Dat wordt voorgesteld bij de opening van de nieuwe winkel in de Karel Oomsstraat in Antwerpen. 

Onderhandelingen met Delhaize

Over de fusiegesprekken met Delhaize Groep wordt met geen woord gerept. Ahold en Delhaize bevestigden een tijdje geleden dat ze “verkennende gesprekken” zijn begonnen “met het oog op de mogelijkheid om de twee bedrijven samen te voegen”, die “al dan niet kunnen leiden tot een toekomstige transactie”. De ietwat tegenvallende resultaten, zouden de positie van Ahold in de onderhandelingen nu mogelijk verzwakken.