Bijna 89% van de Belgische gezinnen kocht in 2012 wel eens een product afkomstig van biologische landbouw. 18% zijn zelfs frequente biokopers, en vertegenwoordigen 78% van alle biobestedingen. Dat blijkt uit het jaarrapport van de biolandbouwsector.
In totaal werd vorig jaar zo’n 417 miljoen euro besteed aan biologische producten, dat is 7% meer dan in 2011. In Vlaanderen besteedden consumenten zelfs 12% meer aan de bioproducten. Ook het marktaandeel van de producten steeg, maar blijft met 1,9% bescheiden. Biologische versproducten werden in 2012 gemiddeld een derde duurder dan gangbare producten, een prijsverschil dat stabiel blijft over de jaren heen
De klassieke supermarkt blijft met 45% van de markt het grootste afzetkanaal voor de producten, maar moet terrein prijsgeven aan speciaalzaken. De bio- en natuurvoedingswinkels hebben nu 31,5% marktaandeel.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?