De organisatoren van de SIAL d’OR hebben voor de jubileumeditie van dit jaar de formule aangepast. De SIAL d’Or maken plaats voor een “World Tour by SIAL”. De naam zegt het al: de wereldwijde consumptietrends worden toegelicht op basis van de ervaringen van 28 journalisten die de retail en de FMCG als hun broekzak kennen. Elke journalist zal hierbij drie producten presenteren die een goed beeld geven van de trend. 

Door deze selectie wordt de marathonsessie met meer dan 250 producten vermeden en krijgt de professional meteen een goed beeld van wat de sterkste trends op de verschillende markten zijn. Er wordt weliswaar nog steeds gestemd, waarbij 3 bijzondere producten in de spotlights worden gezet, maar die stemming vormt niet meer de essentie van het gebeuren. In oktober zal het resultaat van deze informatie-uitwisseling tijdens de SIAL een concreet gezicht krijgen. Onze confrater Olivier Dauvers kreeg de opdracht te zorgen voor een efficiënte synthese van al wat werd gezegd en beslist op deze hoogst interessante bijeenkomst. We laten het aan u over om dit te gepasten tijde allemaal te ontdekken op het salon, maar geven u toch al graag een overzicht in woord en beeld.

8 trends in wereldwijde innovatie 

CONVENIENCE

Deze klassieker blijft nog steeds actueel. Tijdwinst, daar draait het allemaal om, ook en vooral in de groeilanden, waar steeds meer vrouwen werken.

Een voorbeeld? Maggi (een gekruid papieren vel waarin je kip kan bakken zonder toevoeging van vetten) - Oostenrijk

GEZONDE VOEDING

Door de vergrijzing van de bevolking en de problematiek van obesitas blijft ook deze trend zeer belangrijk. Vooral nu ook de allergieën wereldwijd toenemen. 

Een voorbeeld? Deze melk uit coniferen - Rusland

MADE IN LOCAL

Streekproducten hebben een imago van kwaliteit en solidariteit. In landen als Griekenland wordt het verbruiken ervan ook nog eens gezien als een voorbeeld van burgerzin.

MAGISICHE INGREDIËNTEN

Er wordt veel heil verwacht van bepaalde ingrediënten, zoals van olijfolie bijvoorbeeld, als alternatief voor palmolie of dierlijke vetten. Er zijn ook steeds meer alternatieven te koop voor melk. En de nieuwe trends in de dieetvoeding zorgen voor een meerverkoop van voeding met hoge proteïnegehaltes.

Een voorbeeld? Upbeat, een proteïnerijke drank uit het Verenigd Koninkrijk 

PREMIUM

Crisis of geen crisis, de wereld wil premiumkwaliteit.

HOME COOKING

Thuis koken is veel voordeliger dan uit eten gaan. Kookprogramma’s zijn immens populair en zelf iets klaarmaken geeft een goed gevoel. De wereld van de food heeft dat goed begrepen.

Een voorbeeld? Starmeal (Dagelijkse Kost) - België

GO WEST… OR ANYWHERE ELSE ON THE PLANET

De wereldkeuken zit in de lift en overal is men op zoek naar pareltjes uit verre streken.

Een voorbeeld? United Tastes of Africa (sauzen, snacks en soepen in doypacks) - Zuid-Afrika

SIZING

Downsizing: de porties zijn steeds meer aangepast aan individuele consumptie en gezonde voedingsgewoonten. 

Upsizing: familieverpakkingen worden aangeboden aan aantrekkelijke prijzen.

Lees meer over wereldwijde innovatie in onze 'Innovation Special' (palmares INN'awards, World Tour by SIAL, e-commerce, etc.) in de Gondola van mei. Nog niet geabonneerd? Klik hier!