Het Duitse Metro Group (Media Markt, Makro, Saturn) heeft er een tegenvallend kwartaal opzitten. De groep boekte 3,3% minder omzet dan in Q1 2012/13. Dat maakte het bedrijf zelf bekend.
Metro realiseerde tussen oktober en eind december 2013 een omzet van 18,7 miljard euro. Dat is 3,3% minder dan de omzet in dezelfde periode vorig jaar (19,4 miljard). Metro wijst vooral naar de wisselkoersen: de valuta in Oost-Europa en Azië werden veel minder waard ten opzichte van de sterke euro, wat de opbrengsten heeft gedrukt. Zonder de wisselkoerseffecten en winkelsluitingen lagen de opbrengsten immers 1,1% hoger dan in Q1 2012/13. Ook de verkoop tijdens de kerstperiode waren niet goed genoeg om het tij te keren.
De Cash & Carry-activiteiten (Metro/Makro) waren goed voor 8,5 miljard euro. Dat is 1,2% minder dan de 8,6 miljard van vorig jaar. Toch is Metro tevreden, want op vergelijkbare basis groeide deze tak van het concern 0,9%. Vooral in Oost-Europa (Rusland, Polen, Turkije) ging het goed. In Duitsland en de rest van West-Europa ging de verkoop echter achteruit, ondanks vele remodelilngs en innovaties op de Duitse markt.
Voor Media-Saturn (Media Markt, Saturn) was het afgelopen kwartaal minder goed. De mediatak kwam uit op 6,6 miljard euro omzet, of 0,7% minder in absolute cijfers en -1,2% op vergelijkbare basis. Hier zien we het omgekeerde van bij Metro/Makro: een lichte groei in West-Europa en een daling in Oost-Europa.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag. Dit is om onze inhoud beter af te stemmen op onze lezers. Ontdek hier de voordelen:
Retail van nul af opnieuw leren: hoe Rami Baitiéh Morrisons herlanceerde
300ste editie: "Gondola moet helpen om het heden te begrijpen en de toekomst vorm te geven"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?