iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Uit een Nederlands onderzoek blijkt dat 2% van de supermarktklanten die de zelfscan gebruiken bewust frauderen. Bijna 10% stelt bij thuiskomst wel eens vast dat een product niet gescand werd.
Het percentage klanten dat de zelfscan gebruikt, neemt toe in Nederland. In één jaar tijd ging het van 74% naar 81%, geeft het Consumentenonderzoek van Deloitte aan. Tegelijk groeit de onrust bij retailers over inkomstenderving bij zelfscans. In Nederland neemt het aantal winkeldiefstallen toe, waarbij sommige experts expliciet naar zelfscans verwijzen. Voor Deloitte was het een reden om bij klanten te polsen hoe zij er zelf tegenaan kijken en wat hun ervaringen zijn. Onderzoeksleider Bas Smeets vertelt aan Distrifood: “Bijna één op de 10 klanten komt er thuis weleens achter dat ze een of meerdere producten zijn vergeten te scannen. 2% zegt dat weleens opzettelijk te doen. Dat zijn dan degenen die zoiets in een onderzoek gewoon openlijk durven toe te geven.” Opvallend is dat zelfscanners wantrouwig zijn tegenover andere gebruikers.
68% denkt dat andere klanten weleens bewust een product niet scannen. De overgrote meerderheid van de ondervraagden (91%) vindt het dan ook begrijpelijk dat supermarkten controles uitvoeren bij het zelfscannen. Al blijkt dat consumenten het vooral begrijpelijk vinden dat anderen gecontroleerd worden. “20% van de ondervraagden geeft aan het vervelend te vinden als ze zelf aan de beurt zijn voor een controle. Ons advies aan ondernemers is om heel duidelijk te maken dat controles willekeurig zijn, want 15% van de ondervraagden geeft in het onderzoek aan het idee te hebben telkens aan de beurt te zijn voor een controle”, aldus Smeets. Nog een opvallende vaststelling is dat 16% begrip toont voor klanten die producten stelen via zelfscan als ze die producten door armoede niet kunnen betalen. 34% van de deelnemers vindt dat hun supermarkt meer moet doen tegen diefstal.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?