BD Media, marktleider in de verspreiding van huis-aan-huis communicatie, past vanaf volgend jaar zijn bedeelfrequentie aan voor een tiende van zijn bedeelzones. Op die manier wil het bedrijf zijn model futureproof maken en maximaal inzetten op het bundelen van promoties voor consumenten.

Volgens het persbericht van BD Media zullen 450.000 Belgische huishoudens vanaf januari 2024 niet meer wekelijks een folderpakket in de brievenbus krijgen: dat aantal wordt gereduceerd tot 38 per jaar. De overige 90% van de gezinnen (4 miljoen in totaal) zal nog steeds wekelijks een pakket met gebundelde reclamefolders ontvangen. Leen Dehantschutter, managing director BD Media, licht toe: "We hebben België verdeeld in 5.500 sectoren van ongeveer 850 brievenbussen. We zien dat in een beperkt aantal, vaak moeilijker bereikbare, gebieden het aantal folders in het pakket beperkt is. De kracht van het folderpakket is net natuurlijk het gebundeld inspireren van consumenten. Vandaar passen we voor 10% van de Belgische gezinnen de bedeelfrequentie aan in 2024. Deze consumenten ontvangen nog minimaal tweewekelijks hun folderpakket."

De wijzigingen in het distributiebeleid van BD Media zijn onder meer gebaseerd op resultaten uit het GfK-rapport, waaruit bleek dat 2 op 3 Belgen reclamefolders liever fysiek in de brievenbus blijven ontvangen. De folderverdeler heeft ook aangekondigd dat een kleine 50.000 huishoudens in moeilijk bereikbare gebieden volgend jaar helemaal geen folders meer zullen ontvangen. “Dit gaat dan over zeer uitgestrekte, moeilijk bereikbare gebieden met een zeer beperkt aantal brievenbussen. Gebieden waar vaak onze klanten ook al de keuze maakten geen folder meer te verspreiden”, klinkt het. Consumenten die in de geïmpacteerde gebieden wonen, zullen volgens BD Media in december 2023 een communicatie in de brievenbus ontvangen met de link naar de bedeelkalender. "Consumenten kunnen via de website jouwfolderpakket.be een bedeelkalender raadplegen waar ze op basis van hun adres gemakkelijk te weten komen wanneer het folderpakket bij hen in de brievenbus valt”, vervolgt Dehantschutter. In de gebieden waar niet meer (wekelijks) een folderpakket bedeeld wordt, biedt BD Media een digitaal alternatief aan. Bovendien benadrukt het bedrijf dat het in “belangrijke folderperiodes zoals Sinterklaas of Eindejaar nog steeds elke week langskomt. Tijdens deze momenten is het folderpakket een enorm belangrijke en relevante inspiratiebundel voor consumenten."