Colruyt Group neemt een aantal maatregelen om de Belgische varkensboeren te ondersteunen, nu die sector kampt met overschotten en lage prijzen. De retailgroep zal de aankoopprijs gedurende twee maanden blokkeren, en het Belgische varkensvlees zal gepromoot worden in de winkels.

De prijs voor varkensvlees is het afgelopen jaar sterk gedaald. Uit cijfers van de Boerenbond blijkt dat de varkenshouders nu ongeveer 1,3 euro per kilo geslacht vlees krijgen, wat ongeveer een kwart minder is dan vorig jaar. Colruyt wil de boeren daarom met enkele maatregelen tegemoet komen.

“We zijn ons wel zeer goed bewust van de moeilijke situatie voor de varkenshouders in het algemeen, en dus ook voor de boeren die varkens kweken volgens ons lastenboek. Wij willen hen dan ook helpen om deze periode te overbruggen”, klinkt het bij Colruyt.

Prijs blokkerenOm ademruimte te creëren voor de varkensboeren zal Colruyt de huidige prijsdalingen niet langer volgen en de aankoopprijs gedurende 2 maanden blokkeren op het huidige niveau. Wanneer de marktprijzen boven het huidige niveau stijgen, blijft de prijs vastgeklikt tot er opnieuw een evenwicht is bereikt. Dit evenwicht ontstaat wanneer de buffer die Colruyt Group tijdelijk speelt terug gecompenseerd is.

PromotieOm meerverkoop te realiseren werkt Colruyt Group een systeem van volumekorting uit en zal het Belgische varkensvlees extra gepromoot worden in de klantencommunicatie en in de winkels.

Na 2 maand evalueren “De extra ademruimte die wij creëren gaat volledig naar de varkenshouders die vlees leveren volgens ons lastenboek", zegt Stefan Goethaert (directeur Colruyt Group Fine Food). “We zullen na 2 maanden de situatie opnieuw evalueren. Ondertussen rekenen we erop dat er in de sector ook inspanningen zullen gebeuren om een beter evenwicht te bereiken tussen vraag en aanbod.” 

“Bemoedigend signaal”De Boerenbond spreekt van een bemoedigend signaal en hoopt dat andere retailers zullen volgen.