-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
HAL, de investeringsmaatschappij die eigenaar is van optiekketen Pearle, verwerft een belang van 20% in Coolblue. Het is de eerste keer dat een externe aandeelhouder betrokken wordt in de Nederlandse webwinkel.
Coolblue werd opgericht door huidig CEO Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers. Drie ondernemers die alle aandelen in handen hadden. Toen de Jong en Kuijpers zich anderhalf jaar geleden terugtrokken uit de dagelijkse werking van het bedrijf, ging Coolblue op zoek naar een vierde aandeelhouder. Met HAL heeft de webshop die nu ook gevonden.
HAL is een investeringsmaatschappij die optiekketen Pearle en diens moederbedrijf Grandvison bezit, maar ook belangen heeft in bedrijven als Vopak, Boskalis, en zelfs de krant het Financiële Dagblad.
Coolblue zegt dat HAL helemaal bovenaan op haar verlanglijstje stond en dat er een sterke klik is tussen beide partijen. Volgens Pieter Zwart kan HAL een “actieve bijdrage” leveren aan het aandeelhouderschap. De CEO denkt daarbij luidop aan een beursgang en verdere expansie in Europa, al zijn er nog geen concrete plannen.
De oprichters zeggen wel een overtuigend meerderheidsbelang te zullen houden in het bedrijf.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: