Smart discounter Lidl start op 2 augustus met de introductie van de Eco-Score op een honderdtal producten in ons land. In een eerste fase wordt de Eco-Score uitgetest bij 171 Belgische winkels. 

We hadden al eerder aangekondigd dat Lidl van plan was om de Eco-Score te introduceren in zijn Belgische winkels, maar waar en wanneer dat zou gebeuren was nog niet bekend. Tot nu. De smart discounter laat namelijk weten dat het de score vanaf 2 augustus zal aanbrengen op een honderdtal voedingsproducten. Daarbij gaat het om bepaalde groepen huismerkartikelen zoals zuivelproducten, thee of koffie. In een eerste fase wordt de score ingevoerd in 171 Belgische Lidl-winkels. Na een uitgebreide evaluatie zal Lidl bekijken of de score ook in andere winkels wordt uitgerold. 

De Eco-Score, die net als de Nutri-Score werd ontwikkeld in Frankrijk, helpt klanten in een oogopslag te informeren over de ecologische impact en duurzaamheid van voedingsproducten. Op basis van de levenscyclus van producten en enkele bijkomende criteria zoals certificering, herkomst of verpakking, kent het label de producten een code met kleur en letter toe, gaande van een donkergroene A (kleine impact) tot een rode E (grote impact). Zo kunnen consumenten tijdens het shoppen dus snel producten vergelijken en worden ze aangespoord om duurzamere aankopen te doen.

De introductie van de Eco-Score sluit aan bij de ambitie van Lidl om de meest duurzame discounter van verse producten in België te worden. "Tegen 2025 willen we onze klanten ook meer transparantie bieden over de sociale, milieu- en gezondheidsimpact van onze producten en hen in staat stellen om de juiste keuzes te maken. Een begrijpelijk duurzaamheidslabel als de Eco-score brengt ons dichter bij onze doelstelling en CSR-visie," reageert woordvoerster Isabelle Colbrandt. Toch is Lidl niet de eerste retailer in België die de score implementeert. Die primeur was weggelegd voor Colruyt dat in maart de score al introduceerde bij zo'n 2.500 producten van Boni-Selection en andere huismerken. Later dit jaar wil Colruyt ook de scores van nationale merkproducten toevoegen.