Om te groeien in België rekent Jumbo op enthousiaste ondernemers. Sebastien Sintobin was twee jaar geleden de eerste ondernemer in ons land die met de op één na grootste supermarktenketen van Nederland in zee ging.

Met 31 nieuwe supermarkten op vier jaar tijd is Jumbo de snelstgroeiende speler op de Belgische markt. Om ook de komende jaren nieuwe filialen te openen, rekent het Nederlandse familiebedrijf op franchisenemers. Sebastien Sintobin zette in 2021 als eerste ondernemer de stap en vormde zijn bestaande supermarkt in Lauwe om tot een Jumbo. “Mijn vrouw Celine en ik zijn al de derde generatie van de familie die een supermarkt runt. Dat was lang onder de vlag van Alvo, en hoewel ik dat concept nog altijd waardeer, sprak het dynamische en het enthousiasme van Jumbo mij enorm aan. Het resultaat merken we zelf nu ook in de winkel. Als Jumbo supermarkt trekken we jong en oud uit de buurt mee in ons verhaal. Klanten vullen nu hun kar met boodschappen voor de hele week, van vers tot droge kruidenierswaren. Vroeger kwamen ze vooral bij ons voor de verse producten.”

Stevige ondersteuning

Een groot voordeel bij Jumbo vindt Sebastien de vrijheid die de franchisenemers krijgen. “Bij Jumbo is alles bespreekbaar. Ik vond het belangrijk om mijn eigen slagerij te behouden. Dat was nieuw voor Jumbo, maar ze stonden open voor mijn argumenten”, zegt Sebastien. “Jumbo heeft ons bij alles ondersteund, tot en met de volledige winkelinrichting. Jumbo volgt ook het voorraadbeheer mee op, wat het mij makkelijk maakt. Nog een groot voordeel is dat Jumbo mensen met een ondernemersverleden in dienst heeft. Portfoliomanager Leen Slachmuylders was bijvoorbeeld supermarktuitbater bij SPAR. Dankzij die mensen die het klappen van de zweep kennen, behoudt Jumbo de nauwe band met de uitbaters.”

Bij Jumbo is alles bespreekbaar. Ik vond het belangrijk om mijn eigen slagerij te behouden. Dat was nieuw voor Jumbo, maar ze stonden open voor mijn argumenten.

Sebastien Sintobin
Uitbater Jumbo Lauwe

De vrijheid die Jumbo biedt, is ook terug te vinden in het aanbod. De eigen inkoop ligt hoger dan bij andere franchisegevers. “Jumbo moedigt aan om het vaste aanbod aan te vullen met eigen, lokale accenten. In onze vers-toog liggen bijvoorbeeld bereidingen van de plaatselijke traiteur, en naast de aardappelen van Jumbo verkoop ik ook de aardappelen van de boer hier wat verderop. Dat zijn details die de mensen uit de buurt appreciëren.”

Echt familiebedrijf

Lokale verankering is een speerpunt voor Jumbo. Die zit niet alleen in het aanbod, maar ook in de uitgebreide klantvriendelijkheid en de familiale sfeer die op de winkelvloer én in het hoofdkantoor heerst. “Jumbo blijft een echt familiebedrijf. De Nederlanders van het nazorgteam vragen oprecht hoe het met je gaat. Dat was wennen als misschien wat stuggere West-Vlaming”, lacht Sebastien, “maar ondertussen doe ik het zelf met mijn medewerkers. En ook de klanten kunnen hier altijd een praatje slaan. Wij zijn een echte buurtwinkel, maar dan een die alles heeft. Jumbo belooft ook dat het nooit een ondernemer laat vallen, en dat voel je.”

Jumbo, fruit en groenten, supermarkt
©

Jumbo

Er is maar één werkpunt volgens Sebastien: de naambekendheid. “In Nederland is Jumbo een begrip, in België nog niet. Daarom zet ik op al mijn communicatie ‘Jumbo Supermarkten’. De exploten van wielrenner Wout Van Aert helpen, maar niet iedereen legt de link tussen de wielerploeg Jumbo-Visma en de supermarkt.”

Franchisenemer worden bij Jumbo is dus een aanrader volgens Sebastien: “Maar je moet een echte ondernemer zijn. Een supermarkt openen is meer dan winkeltje spelen. Het gaat tenslotte om een jaaromzet van minstens tien miljoen euro. Je moet met personeel kunnen omgaan, je moet op de hoogte blijven van alle reglementeringen en je moet hard werken, en dat 365 dagen per jaar. Maar als dat resulteert in een goed draaiende winkel waar klanten en medewerkers zich thuis voelen, dan is het dat meer dan waard. Ik wil zelf gerust nog één of meerdere filialen in de buurt openen.”