Al meer dan 170 jaar vult Bonduelle borden met kwaliteitsvolle groenten en peulvruchten, steevast in blik om de smaak optimaal tot z’n recht te laten komen. De pionier in plantaardig voedsel is nog altijd een voortrekker, óók op het vlak van duurzaamheid. Maar het was tijd voor een aangescherpte positionering en een frisse uitstraling. Category Development Manager Elise Van Damme en Senior Brand Manager Rebecca Aalbers lichten de nieuwigheden toe.

Zot van groenten, serieus over de toekomst

Bij Bonduelle zijn ze ‘crazy about veggies, serious about the future’. Die positionering werd resoluut doorgetrokken in de look van het merk. Rebecca: “Het was ondertussen zo’n vijftien jaar geleden dat er  iets was veranderd aan ons logo en het design van onze verpakkingen. We hebben onze merkpositionering op punt gezet, en vonden dit het geknipte moment om ook met een nieuw design uit te pakken.”

Het kersverse verpakkingsontwerp oogt speels en verrassend, en belichaamt ook de transitie van een groentemerk naar een plantaardig merk. Daarmee sluit het perfect aan bij de eiwitshift naar meer plantaardige producten. “Het logo is moderner, en met de aangescherpte productfotografie treden onze lekkere groenten en peulvruchten nog meer op de voorgrond”, zegt Rebecca. “Om de vindbaarheid voor de consument te vergemakkelijken, hebben de verschillende groentetypes een eigen kleur gekregen op het etiket. Dat zorgt voor duidelijke ‘brand blocking’ op het schap.”

Bonduelle
©

Bonduelle

Ook handig: de QR-code op de verpakking die linkt naar recepten en informatie over duurzaamheidsinitiatieven. De kwaliteitsclaim ‘more bite, more taste’ op een paarse achtergrond springt ook in het oog. Elise: “Aan wat goed is, veranderen we niks. Kwaliteit is een topprioriteit voor Bonduelle. Daarom houden we vast aan blik. In blik komt onze unieke stoombereiding het beste tot z’n recht en garanderen we een optimale bite en meer smaak.”

Blik voor een beter morgen

Het vertrouwde blik verzekert een optimale kwaliteit en smaak, maar er is nóg een reden voor die keuze: duurzaamheid. “Vanuit onze innovatiegeest verkennen we ook andere verpakkingstypes, maar blik is veruit de beste en duurzaamste optie”, aldus Elise. “Het is eindeloos recycleerbaar zonder kwaliteitsverlies, in tegenstelling tot bijvoorbeeld mixed kartonnen verpakkingen die momenteel instromen in onze categorie. Voor iedere mixed kartonnen verpakking is nieuw materiaal nodig, wat leidt tot uitputting van grondstoffen. Als je de volledige levenscyclus van de verpakking bekijkt, is blik de onbetwiste recycleerkampioen.”

Duurzaamheid is voor Bonduelle een kernwaarde, zowel qua voeding als verpakking. En daar houdt het niet op, want het familiebedrijf heeft ook een hart voor mensen en de planeet. “We zijn liever de beste voor de wereld in plaats van de beste van de wereld”, vult Rebecca aan. “Als we in 2050 tien miljard mensen willen voeden, moeten we nu actie ondernemen. We kampen al met verlies van biodiversiteit, klimaatverandering en gezondheidsproblemen. Om mensen en de planeet gezond te houden, zetten we ons continu in – van boer tot bord.”

Een van de manieren om een beter morgen te garanderen, is regeneratieve landbouw, een principe dat veel verder gaat dan negatieve impact verminderen. Elise: “Regeneratieve landbouw herstelt de natuurlijke balans en levert een positieve bijdrage aan de natuur, het klimaat, het milieu, de voedselzekerheid en de sociale omstandigheden. Zo wordt er veel aandacht besteed aan de bodem gezond houden en de biodiversiteit vergroten. Concreet betekent dat de bodem zo min mogelijk bewerken, zo weinig mogelijk chemische bestrijdingsmiddelen gebruiken en lief zijn voor bestuivers zoals bijen.”

Van regeneratieve landbouw plukken mens, dier en planeet de vruchten. Regeneratief boeren is nog lang niet de standaard, maar dankzij voortrekkers als Bonduelle alleszins in opmars. Bonduelle bevestigt daarmee opnieuw dat het zijn verantwoordelijkheid neemt – iets wat stevig geworteld zit in het DNA. Rebecca: “Als onze lange geschiedenis ons iets heeft geleerd, dan wel dat we moeten blijven innoveren, het goede voorbeeld geven en naar de lange termijn kijken.”

 Elise Van Damme, Category Development Manager, et Rebecca Aalbers, Senior Brand Manager

 Elise Van Damme, category development manager, en Rebecca Aalbers, senior brand manager.

©

Bonduelle

Verrukkelijk en verrassend plantaardig

We stipten het eerder al aan: Bonduelles gezonde traditie in een nieuw jasje speelt naadloos in op de nood aan een betere verhouding tussen plantaardige en dierlijke eiwitten. Toch gaat die missie voor Bonduelle niet gepaard met een belerend vingertje. Elise: “We willen vooral dat plantaardige voeding leuk, toegankelijk, lekker en betaalbaar is. De speelse uitstraling van de verpakkingen draagt daar zeker aan bij. Maar we inspireren ook met gerechten.” 

“Kijk maar naar onze Reset je Recept-campagne”, bevestigt Rebecca. “Daarmee steken we bekende gerechten in een plantaardig jasje. Met linzen, rode kidneybonen en kikkererwten in de hoofdrol. Maak bijvoorbeeld eens geen spaghetti bolognese, maar spaghetti bololinzen. Veel consumenten willen best een dagje minder vlees of meer peulvruchten en groenten eten, maar weten niet altijd hoe. Met onze campagne helpen we consumenten hierbij.”

Krachten bundelen met retailer

Als grondlegger van maïs en peulvruchten is Bonduelle uitstekend geplaatst om de categorie naar nieuwe hoogten te tillen en een antwoord te bieden op de gewijzigde eetgewoonten. Maïs en peulvruchten zijn de groeimotoren binnen de categorie groenteconserven. Waar de afzet van traditionele groenten binnen groenteconserven sinds 2014 met ongeveer 27 procent is gedaald, is die van ‘moderne’ groenten in diezelfde periode met ongeveer 47 procent gestegen. Voor de retailer liggen hier ook veel kansen. Elise: “De plantaardige transitie willen we graag samen met de retailer een boost geven. Door onze krachten te bundelen, kunnen we de natuurlijke ‘vleesvervangers’ peulvruchten – gezond, duurzaam en rijk aan eiwitten – en het groeisegment maïs de plek geven die ze verdienen, in het schap en op het bord. Hiervoor is het essentieel dat ze meer ruimte en aandacht krijgen in de winkel, dichter bij de versafdeling.”

De opgefriste merkuitstraling betekent niet dat Bonduelle nu op zijn lauweren rust. Het bedrijf blijft innoveren, onder andere met nieuwe peulvruchten en lunch bowls. “We introduceren vier heerlijke peulvruchten die aansluiten bij de populaire wereldkeuken: zwarte kikkererwten, adzukibonen, mungbonen en pintobonen”, vertelt Rebecca. “We voegen ook een 100 procent natuurlijke Lunch Bowl toe met groenten, granen en peulvruchten. Ideaal voor wie weinig tijd heeft en toch gezond wil lunchen.”

Zo zie je maar dat we geen grote stappen hoeven te zetten om beter zorg te dragen voor onszelf en de wereld. Alles begint gewoon bij ons bord. Retailers, springen jullie mee met ons op de duurzame, plantaardige kar?