Colruy lanceert Cru, een nieuw concept rond authentieke kwaliteitsproducten. De eerste testwinkel opent eind november de deuren in een gerenoveerde hoeve in Overijse, en belooft iets compleet anders te worden dan wat we gewoon zijn van Colruyt Group. 

“Cru wil een nieuw concept uitbouwen voor en door mensen met een passie voor lekker eten, pure smaken en authentieke kwaliteitsproducten”, klinkt het in een persbericht. Daarmee wil de retailer een andere, behoefte invullen dan met haar andere winkelformules. Er zullen dan ook geen overlappingen zijn met de andere Colruyt-ketens. “De producten bij Cru zullen niet degene zijn die we al bij Colruyt, Spar of Okay aanbieden”, vertelt woordvoerder Jan Derom. “Het moet iets bovenop zijn”. Concreet zal de testwinkel in Overijse dus premium producten aanbieden, met een zo kort mogelijke keten.

Marktsfeer

Cru wil de beleving van een echte markt brengen, waar de klant tijd en ruimte heeft om rond te snuisteren, te proeven en contact te maken. De Cru-markt verenigt de metiers rond groenten en fruit, brood, vlees, charcuterie, gevogelte, vis, kaas en zuivel, dranken en bloemen. Zo zal er bijvoorbeeld een bakker zijn die ter plaatste brood maakt én bakt.

Cru zet ook in op convenience met half bereide (zoals schoongemaakte en geblancheerde groenten) en klare gerechten uit eigen keuken. In de markthal is er ook een plek waar klanten rustig iets kunnen voorproeven en een glas drinken.

AssortimentHet assortiment zal, zoals gezegd, niet gelijk zijn aan dat van de standaard retail. Meer zelfs, er zal geen vast aanbod zijn. “Het aanbod zal veranderen volgens de seizoenen, en de suggesties van leveranciers en klanten”, vertelt Derom. Colruyt spreekt dan ook over de co-creatie van een concept.

Cru wil klanten, partners en medewerkers met elkaar verbinden op een manier dat ze hun passie voor het product en lekker eten ten volle kunnen beleven”, klinkt het. Zo zullen de medewerkers niet alleen het hele verhaal achter de producten vertellen maar ook graag met de klanten in dialoog gaan om hen naar wens te kunnen bedienen. Om in elke afdeling expertise te bieden zal Cru nauw samenwerken met zijn partners, zoals met kaasaffineurs Michel Van Tricht en zoon.

Authentiek en hedendaags

Cru combineert voor authenticiteit met convenience en hedendaagse technologie, zoals zelfscanning, snelle check-in en de mogelijkheid tot mobiel betalen.

Groei

Het Cru-concept wordt gecreëerd en uitgebouwd door een team onder leiding van Jean-Pierre Roelands, directeur winkelconcepten Colruyt Group. Bedoeling is om gestaag te groeien. Met hoeveel winkels, of wanneer zal afhangen van de evaluatie van het concept in Overijse.

Foto's van de winkel zijn er nog niet, omdat die nog niet af is. Maar enkele vrijgegeven sfeerbeelden geven al aan dat het iets heel anders wordt dan de magazijn-achtige Colruyts: