-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Hema boekte in het afgelopen kwartaal een omzetgroei van bijna 3%, maar op de Belgische markt blijft de Nederlandse winkelketen het moeilijk hebben.
Globaal gezien is Hema bezig aan een heropleving. De Nederlandse retailgroep boekte in het afgelopen kwartaal een omzet van 301,2 miljoen euro, 2,9% dan in dezelfde periode vorig jaar. De aangepaste operationele kasstroom (EBITDA) steeg met 7,8% naar 31,3 miljoen euro en ook het nettoverlies daalde naar 1,6 miljoen euro, tegenover 28,8 miljoen euro in Q3 2015.
De omzetstijging bij Hema werd gestuwd door een hogere groep like-for-like-consumentenomzet (+0,2%), gestegen leveringen aan franchisenemers en een de opening van 21 nieuwe winkels. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar verkocht Hema in Q3/2016 vooral meer huishoudelijke artikelen en persoonlijke verzorgingsproducten (+9,5%) en kleding (+3,2%). Door een sterke focus op de vermindering van derving en minder promotie-acties daalde de food-omzet met 5%.
“We hebben wederom een goed kwartaal achter de rug, ondanks het buitengewone warme weer dat zich in september voordeed. In lijn met de voorgaande kwartalen zijn de omzet, marge en het genormaliseerde EBITDA wederom gestegen,” zegt CEO Tjeerd Jegen.
Op de Belgische markt gaat het Hema minder voor de wind dan op groepsniveau. In het afgelopen kwartaal daalde de netto-omzet in België en Luxemburg met 1,6%. De keten verwijst naar de “uitdagende marktomstandigheden” in ons land. Near-food retailers als Hema ondervinden namelijk steeds meer concurrentie van “low end retailers” als Action, die zich met lage prijzen in non-food profileren.
Desalniettemin zegt Hema op koers te liggen met zijn plannen om de Benelux-activiteiten te “revitaliseren”. De lancering van het nieuwe winkelconcept van Hema in Nederland en België, maakt daar een belangrijk deel van uit. Hema test het concept momenteel in vier winkels in ons land (Hasselt, Izegem, Rocourt en Tienen). Na een testperiode beslist Hema of het winkelconcept verder uitgerold wordt in de Benelux.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: