De Nederlandse winkelketen Hema opent vier pilotstores om haar vernieuwde winkelconcept in België te testen. De formule werd ontwikkeld voor steden als Londen en Parijs, maar kan op termijn ook op grote schaal uitgerold worden bij ons.

De winkels van Hema in het buitenland zijn anders dan in België en moederland Nederland: ze zijn ingedeeld in belevingswerelden, zoals keuken, wonen, dames, kind en baby. Zo staan bijvoorbeeld alle damesproducten bij elkaar, van sokken, lingerie, bijouterie tot mode. En vind je alle producten voor baby’s, van romper tot speelgoed in een wereld. Dat maakt de winkels overzichtelijk.  

“De indeling in werelden maakt in één keer duidelijk waar klanten moeten zijn en biedt veel meer inspiratie,” klinkt het bij Hema. Daarnaast zijn de winkels veel ruimer doordat de gangpaden breder zijn.

België

In september opende Hema al vijf pilotwinkels in Nederland. Nu gaan in België de winkels in Hasselt, Izegem, Rocourt (bij Luik) en Tienen open. Het gaat om bestaande Hema-winkels die in één week tijd helemaal omgevormd zijn om aan het nieuwe concept te voldoen. 

“We zijn erg tevreden met de start van deze pilot in België. De eerste resultaten in Nederland zijn positief, wat ons steunt in onze overtuiging van dit nieuwe winkelconcept. De komende maanden kijken we kritisch naar deze winkels en zullen we het concept op basis van de resultaten en klantenfeedback voortdurend aanscherpen,” zegt Tjeerd Jegen, CEO HEMA.

Na de testperiode beslist HEMA over de definitieve invulling van het winkelconcept dat in de loop van 2017 mogelijk wordt uitgerold in Nederland, België en Luxemburg. 

Het nieuwe concept is een belangrijk onderdeel van de strategie van Hema om de activiteiten in de Benelux nieuw leven in te blazen. Om die reden gaat de Nederlandse retailer ook inzetten op een verdere expansie en e-commerce.