Consultancy info

Dagelijks is Gondola Academy bezig met consumptie in kaart te brengen: welke trends hebben een invloed op ons consumptiegedrag? Wat is de impact van technologie? Hoe zal consumptie op middellange termijn veranderen en wat zijn de bouwstenen waar we naar toe moeten groeien?

Op basis van onderzoek en data op de Belgische retail & consumentengoederen sector helpen we onze partners & klanten om te bouwen naar een snel veranderende en nieuwe consumptie. Een consumptie waar uw bedrijf onmiskenbaar een vitale rol moet en zal spelen. 

Deze bedrijven hebben hun vertrouwen reeds in ons gesteld:

Duurzaamheid

Duurzaamheid is de grootste maatschappelijke trend van het moment en zal ook de komende decennia dominant blijven. Dat vertaalt zich ook naar onze consumptiegewoonten. De laatste jaren waren we getuige van de opmars van bio, dalende consumptie van vlees, grote bedrijven die volop duurzaamheidsrapporten naar buiten brengen of doelstellingen opleggen,... 

De irrationele consument die tegelijkertijd en masse bij de Primark of Action staat aan te schuiven om de goedkoopste producten te kopen, kan anderzijds voor bv voeding wel voor duurzaamheid gaan. Prijs blijft immers één van de grootste factor die koopgedrag beïnvloedt. 

Zoals Jef Colruyt al verkondigde op onze Gondola Days in 2020, het draait niet om consuminderen, maar om juister te consumeren. De drang naar consumptie blijft groot, en zal in westerse cultuur niet snel afnemen, wat de nood aan een circulaire economie alleen maar groter maakt.

Topics waar we rond werken:

  • Hoe kunnen we samen bouwen aan een circulaire economie? 
  • Welke stappen moeten retailers en fabrikanten zetten om duurzaam te zijn?
  • Wat kan de tweedehandsmarkt voor mij betekenen?
  • Hoe bekijkt de Belgische consument duurzaamheid?
  • Hoe kunnen we e-commerce ecologischer maken?

Authenticiteit

Consumenten worden dagelijks geconfronteerd met marketing langs alle mogelijke kanalen : in de auto onderweg naar het werk, op hun computer, op hun smartphone, op tv,... Zij zijn opgegroeid met een overbelasting en stellen zich maar 1 vraag: Hoe authentiek is deze advertentie? 

We zien hier een trend in die andere trendwatchers wel eens vaker rapporteren als ‘the death of big brands’, waar vaak geloofd wordt dat een scala van kleinere, authentieker en op waarde gebaseerde brands het marktaandeel van de grote vissen zal openbreken. Dit is zeker geen complete waarheid, maar er is wel een schifting gaande. De tijd waarin bedrijven hun doelgroep zo omvangrijk groot mogelijk willen stellen zijn over (meer duiding hierover volgt). Authenticiteit is de essentiële bouwsteen naar het bouwen van uw klantenrelaties en loyaliteit.

Hoe kunnen bedrijven werken om authentiek te zijn? We definiëren twee kernwaarden, namelijk transparantie en purpose.

Transparantie

Wees transparant over de producten of diensten die u aanbiedt. Transparantie geeft duiding aan de consument over wat ze van u kunnen verwachten en is de basis voor een eerlijke klantrelatie. In de markt zien we een versnelling op de inzet naar transparantie door middel van verscheidene labels: bio, Nutriscore, Belgische afkomst, prijssamenstelling ... 

Purpose

Ieder bedrijf is op waarden gebaseerd, ook al heeft niet iedere business dat duidelijk gedefinieerd en uitgeschreven naar de buitenwereld toe. Toch is het vandaag de dag belangrijk om een duidelijk kader te kunnen verschaffen aan uw consumenten om aan te kunnen geven waar u als bedrijf voor staat.

Voor bepaalde waarden kiezen impliceert ook dat u steevast een bepaalde doelgroep consumenten niet zal kunnen omarmen, mits die niet bij uw waarden aansluiten. Vandaar dat u niet langer moet mikken op een zo breed mogelijke groep consumenten, maar net naar die consumenten die aansluiten bij uw waarden.  Zo creëert u een loyale groep die altijd voor u zal kiezen.

Topics waar we rond werken:

  • Loyaliteit
  • Klantenrelaties
  • blockchain

Health

Met een globale gezondheidscrisis is er ook in onze voeding en consumptiegewoonten een geaccelereerde focus gekomen op gezondheid, wat sterk terug te zien is in onze voedingspatronen. We zoeken naar zekerheden, naar plots willen we toch dat producten in plastic ingepakt zijn,... Dit zal wel terug veranderen als de pandemie onder controle is.

Bij het thema gezondheid is het constant balanceren op een dunne lijn tussen de consument op een zo simpel mogelijke manier te informeren en het gevaar voor oversimplificatie. Goede initiatieven zijn reeds opgezet om dit te bereiken, maar de einddoelstelling ligt nog lang niet binnen handbereik.

Vragen die we in dit thema behandelen:

  • Hoe Belgische consumenten correct informeren?
  • Impact van verpakking op voeding, op aankoop proces, …
  • Evolutie van consumptiepatronen
  • Evolutie van bio in België

Lokaal

Tijdens de lockdowns in 2020 werd constant oproep gedaan om de lokale handelaar te ondersteunen, winkelhieren. Initiatieven als de consumptie cheques werden in het leven geroepen om er voor te zorgen dat onze inkomens hun weg terugvinden in lokale ecosystemen, om zo ons welvaartsniveau te kunnen behouden.

Als we dan naar het online spectrum kijken, worden we snel geconfronteerd met internationale dominantie. 6 van de 10 meest populaire webshops zijn namelijk van buitenlandse afkomst. Vraag een gemiddelde consument of bedrijven als bol.com, Zalando, Coolblue,... van Belgische origine zijn en een meerderheid kan u geen antwoordt bieden. In een digitale wereld vervagen de grenzen terwijl distributiecentra zich blijven ontpoppen aan de Belgische grenzen, de verkeerde kant helaas.

Ook in fysiek consumeren zit er een sterke drang om naar het buitenland te trekken. 50% van de Belgische populatie woont immers binnen een straal van 50 kilometer van onze landsgrenzen. Voor aankopen als alcohol en tabak, waar in België een zware accijnslast op staat, stappen we al eens graag in onze (bedrijfs)wagen om grote inkopen te doen in het buitenland. Hoe kunnen we als Belgisch bedrijf en instantie er voor zorgen dat Belgische inkomens terug in het Belgisch ecosysteem circuleren?

Vragen waar we mee bezig zijn:

  • Wat is lokaal?
  • Hoe moeten we Belgische e-commerce organiseren?
  • Hoe zit het met grensaankopen?
  • Op welke manieren kunnen we Belgische consumptie stimuleren?
  • De korte keten

Omnichannel / Phygital

Het internet is al lang geen nieuwkomer meer in het consumptielandschap, recent is de evolutie van online shoppen in een stroomversnelling geraakt. Fysieke winkels zijn er al eeuwen en is heel lang het dominante verkoopskanaal geweest. Nu is het internet een waardige tegenstander. Een kanaal dat een heel scala aan mogelijkheden biedt.

Een webshop is bij de meeste bedrijven intussen wel geïntegreerd, maar ook andere mogelijkheden bieden zich aan. Zo zoeken bedrijven naar recurrente inkomens via A-commerce of subscriptie modellen. Denk maar aan de HelloFresh’es van deze wereld. Ook aggregeert het gros van de online verkopen zich bij enkele spelers: de zogenaamde marketplaces. Moet u als kleinere speler daar present tekenen? Kunnen grotere spelers er nog rond of moeten ze fors investeren om trafiek naar eigen platformen te lokken? En wat zijn de verschillen in strategie tussen de grote online marktplaatsen?

En hoe zit het met de fysieke winkel? Wat is hun rol in ons landschap? De evoluties in ons koopgedrag verplichten bedrijven ertoe om nieuwe KPI’s op te nemen die los staan van het puur financiële. Zo is er de Store Media Value, de waarde van uw merk fysiek present te hebben in de winkelstraat, wat natuurlijk een van de beste manieren blijft om consumenten kennis te laten maken met uw producten.

Ook Pure Players als Amazon en Coolblue investeren in fysieke winkelpunten om hun bedrijven op te laten groeien. Fysieke winkels hebben verre van hun laatste adem uitgeblazen, toch is zijn rol nooit sterker onder vuur gekomen met de komst van het internet.

Vragen waar we rond werken:

  • Wat is de rol van de fysieke winkel?
  • Welke nieuwe business modellen zijn er online en hoe ze uit?
  • Marketplaces: de voordelen en de nadelen?
  • Branding in an online world: hoe pak ik dat aan?