-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
2016 is niet goed begonnen voor de non-food retail. In het eerste kwartaal daalde de verkoop met 2,5% in vergelijking met vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK.
Bijna alle non-food markten gingen erop achter uit in Q1/2016. Veel heeft te maken met de beurscrash in Azië begin januari, het dalende consumentenvertrouwen en de terreurdreiging in ons land. De grootste dalers zijn IT & Office Equipment (-7,7%) en consumentenelektronica (-3,9%), al wordt verwacht dat het EK Voetbal van deze zomer de TV-verkoop wat zal opkrikken tegen Q2.
De telecommarkt, die lang bleef boomen, ging ook 1,6% achteruit doordat er minder smartphones verkocht werden. Tegelijkertijd groeien wearables zoals smartwatches en fitness trackers sterk, al blijft hun aandeel in de markt nog beperkt.
De boekenmarkt moet 3,3% prijsgeven ten opzichte van vorig jaar, enkel de comic books konden hier groeien. De verkoop van kleine huishoudapparaten daalde dan weer met 0,7%, nadat jaren van constante groei.
Er is gelukkig ook een beetje goed nieuws. Na een recordjaar in 2015, blijven de grote huishoudapparaten groeicijfers optekenen (+1%). Media & Entertainment slaagde er verrassend in om het tweede kwartaal op rij te groeien (+0,6%). De doe-het-zelf-markt ten slotte blijft stabiel met een groei van 0,1%.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: