De producten van Walmart zijn voortaan ook beschikbaar op Google Express, de online shoppingdienst van techgigant Google. Amerikaanse klanten zullen hierdoor ook via stembediening kunnen bestellen bij Walmart.

Twee Amerikaanse grootheden hebben de krachten gebundeld om een gemeenschappelijke vijand aan te pakken. Internetbedrijf Google en Walmart, de grootste retailer van de Verenigde Staten, hebben namelijk een partnership aangekondigd dat hen beter in staat moet stellen om Amazon te beconcurreren. 

Vanaf eind september worden honderdduizende producten van Walmart.com beschikbaar op Google Express. Walmart gaat “alles van wasmiddel tot Lego-speelgoed” aanbieden aan zijn Every Day Low Prices. Ook verse voeding hoort daar bij. Het is de eerste keer dat Walmart zijn producten online beschikbaar maakt op een externe webshop in Amerika. De retailer wordt wel in één klap de grootste aanbieden op Google Express, de shoppingdienst die Google al enkele jaren moeizaam van de grond probeert te krijgen. Andere grote spelers zoals Target en Costco zijn al langer aangesloten bij Google Express.

Door de samenwerking breidt Google haar online aanbod fors uit, waardoor het aantrekkelijker wordt voor klanten. Bovendien is de levering gratis, als de bestelling boven het minimumbedrag van de retailer zit. Klanten hoeven ook geen lidmaatschap te betalen, zoals wel het geval is bij Amazon Prime.

Voor Walmart is de deal vooral interessant omdat het ‘voice shopping’ mogelijk maakt. Met de slimme speaker Google Home, kunnen klanten via stembediening hun bestellingen plaatsen bij Google Express. Een functionaliteit waar momenteel vooral de Amazon Alexa voor bekend staat.

Via Google Express kan Walmart bovendien nog meer inzetten op personalisatie. Als klanten hun Walmart- en Google-account linken, kan Google Assistant hen laten weten welk exact product ze bij vorige bestellingen hebben gekocht. Walmart zal ook op basis van de aankoopgeschiedenis gepersonaliseerde aanbevelingen kunnen doen.

De grote fysieke aanwezigheid van Walmart (de keten heeft 4.700 winkels in de VS) gecombineerd met meer online flexibiliteit, moeten ervoor zorgen dat Walmart niet overspoeld wordt door Amazon, nu die biosupermarkt Whole Foods heeft overgenomen. Walmart wil een unieke, brede propositie bieden. De retailer zegt nu klantenervaringen te bieden die nog niet bestonden in ‘voice shopping’. Het benadrukt dat het mogelijk is om via stembediening verse boodschappen te bestellen over het hele land, en dat ook afhalen in een winkel mogelijk is tegen een korting.

Walmart zet al een tijdje sterk in op e-commerce, met succes. De Amerikaanse winkelketen zag de inkomsten uit e-commerce het voorbije kwartaal met meer dan 60% stijgen.