-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Bpost wil het ecologische distributiebedrijf Bubble Post overnemen om zich te versterken in het leveren van pakjes in stadscentra, schrijft De Standaard. Of het Belgische postbedrijf daarin slaagt is niet zeker. “We praten met meerdere partijen”, zegt Bubble Post CEO Marc Morioux aan Gondola.
Bpost heeft twee jaar geleden City Depot overgenomen, een stadsdistributiebedrijf dat zich – net als Bubble Post – toelegt op leveringen met duurzame voertuigen zoals cargofietsen en bestelwagens op elektriciteit of aardgas. Ook heeft het postbedrijf onlangs het Nederlandse Dynalogic en diens Belgische dochter overgenomen. Deze speler is gespecialiseerd in pakjesleveringen op maat en toegevoegdewaardediensten. En onlangs nam het ook een participatie in Parcify. Deze start-up heeft een applicatie ontwikkeld om, dankzij geolocalisatie, pakjes af te leveren op de plaats waar de klant zich bevindt.
Barbara Van Speybroeck, de woordvoerster van bpost, wil geen commentaar geven op het artikel in De Standaard. Wel bevestigt ze dat bpost verder blijft zoeken naar externe partners om mee te bouwen aan het netwerk. “Ook willen wij hiermee know how en technologie binnenhalen die we nog niet hebben”, zegt ze.
In die zin zou een overname van of een participatie in Bubble Post niet onlogisch zijn. Het Genste bedrijf levert niet alleen pakjes voor onder andere e-commercespelers in dertien Belgische en drie Nederlandse steden, maar is ook gespecialiseerd in een specifieke niche: de distributie van gekoelde goederen zoals voedingswaren en bereide maaltijden. Dat maakt Bubble Post interessant voor vooral City Depot.
Overigens is de wil van Bubble Post om zich verder uit te bouwen in de gekoelde leveringen, een van de redenen waarom het bedrijf zélf op zoek is naar externe partners. “Gekoeld transport is zeer kapitaalintensief. Dat is een van de redenen waarom wij al langer op zoek zijn naar partners om mee te investeren", zegt Marc Morioux. Eerder zei hij al open te staan voor een participatiename door een industriële speler als die volumes kan aanbrengen.
Deze gesprekken zouden nu in een stroomversnelling zitten. Of er onderhandelingen zijn met bpost wil hij niet zeggen. “Wij praten met meerdere partijen”, bevestigt hij. Hij voegt er echter aan toe dat er nog niets definitiefs is. “Daarom is het delicaat om er nu meer over te zeggen. Ons streefdoel is om tegen de zomer rond te zijn en dan de knoop door te hakken”.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: