-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
In Londen heeft de online supermarkt Ocado twee weken lang een experiment gevoerd met een zelfrijdende bestelwagen waarmee boodschappen werden bezorgd. De Cargopod pendelde tussen een stadsdepot en de bezorgadressen volledig autonoom. Om wettelijke redenen reden er wel een chauffeur mee.
De CargoPod is een vrij conventionele elektrische bestelwagen, die weliswaar volledig autonoom kan rijden dankzij Selenium, een software ontworpen door het R&D-bedrijf Oxbotica. Het voertuig beschikt over acht cellen waarin de boodschappen geladen worden. Tijdens het experiment gebeurde dat vanuit een lokaal stadsdistributiecentrum van Ocado in Greenwich.
Op de plaats van bestemming stopt de bestelwagen en wordt de krat door de klant uit de cel genomen. Tijdens het experiment reed er ook een bezorger van Ocado mee, om de klanten uitleg te geven… en diefstal te voorkomen.
Voorlopig gebeurt het openen van de cellen nog handmatig, maar in de toekomst wil men dat mogelijk maken met bijvoorbeeld een code of een app van een smartphone. Ook verschillende andere aspecten van de autonome bezorging moeten uitgetest worden. Het systeem is wel nu al verbonden met de logistieke software van Ocado.
Een CargoPod beschikt slechts over acht cellen en kan niet meer dan 128 kg boodschappen meenemen. In de bestelwagens die Ocado vandaag gebruikt kunnen 80 kratten worden meegenomen en levert de bezorger aan huis. De capaciteit van de CargoPod is dus veel kleiner. Ook moet de klant zich naar het voertuig begeven. Hij wordt wel verwittigd wanneer het voertuig vertrekt en wanneer het voor de deur staat.
Volgens David Sharp, de projectleider bij Ocado, is het niet de bedoeling om in de toekomst de ‘bemande’ leveringen te vervangen, maar aan te vullen. Hij vergelijkt het met zelfscan en bemande kassa’s in een supermarkt. Deze oplossing is minder handig maar heeft het voordeel voor de klant om sneller te zijn. Voor de supermarkt is ze goedkoper en gemakkelijker om op te schalen.
Voorlopig verplicht de Britse wet om een chauffeur aan boord te hebben om in te grijpen als er iets fout gaat. Bij de test is gebleken dat het systeem 95% van de tijd goed functioneert. Dat is heel veel, maar tegelijkertijd ook onvoldoende. Ocado verwacht dat de chauffeurloze bezorging tegen 2021 op punt zal staan. Als de wet het toestaat, natuurlijk.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: