De webhandel in Europa zal dit jaar vermoedelijk de kaap van de 600 miljard euro ronden. Dat is 13,6% meer omzet dan in 2016. Toch is er sprake van een groeivertraging, al varieert de evolutie in sterk per regio.
Ecommerce Europe, de koepel van nationale e-commerce organisaties zoals BeCommerce in België, heeft zopas haar European Ecommerce Report 2017 gepubliceerd. Daarin worden de cijfers voor 2016 gepubliceerd, alsook de vooruitzichten voor 2017. Ze hebben betrekking tot zowel de diensten (reizen, tickets, enzovoort) als tot de producten.
In 2016 bedroeg de omzet van de Europese e-commerce 530 miljard euro. Dat is 15,4% meer dan de 460 miljard van 2015. De markt groeit dus nog steeds duidelijk, maar trager dan een paar jaar geleden. In 2013 was er nog sprake van ruim 18% groei en in 2010 van meer dan 21%. Deze groeivertraging bevestigt dat de markt stilaan matuur wordt, hoewel de conventionele handel alleen maar kan dromen van dergelijke groeipercentages.
Evolutie varieert
De evolutie is echter niet overal in Europa dezelfde. Vorig jaar was de groei bovengemiddeld in Oost-Europa (+20%) en in Noord-Europa (+18%). Midden-Europa (+12%) bleef achterwege en West-Europa groeide net iets meer dan het gemiddelde (+16%).
Overigens bleef West-Europa veruit de grootste markt voor e-commerce. Maar liefst 53,2% van de onlineomzet wordt daar geboekt. Op de tweede plaats komt Centraal-Europa (20,7%) en op de derde Zuid-Europa (11,2%).
Nog steeds blijven drie landen de Europese webhandel domineren. Het VK is met 197 miljard euro afgemeten de koploper, gevolgd door Duitsland (86 miljard) en Frankrijk (82 miljard). België hoort nog net bij de Top 12, met circa 10 miljard euro.
VK domineert
Met een omzetgroei van 16% verbetert het VK overigens deze positie. Duitsland (+12%) en Frankrijk (+11%) groeien niet meer zo sterk. Opvallend is ook dat het VK met 7,16% ook veruit de grootste ‘e-BBP’ heeft. Dat is de online verkoop als percentage van het BBP. Ter vergelijking: het percentage van Denemarken, de nummer twee, is 4,88%. België haalt amper 2,16%.
Nog groei mogelijk
Hoewel de groeipercentages dalen, is er nog zeker potentieel. Zo zijn in de EU28 nog veel landen waar niet alle gezinnen aangesloten zijn op het internet. Het gemiddelde percentage stijgt nog steeds, maar in 2016 bedroeg het ‘slechts’ 83%. Veel landen, vooral in Oost- en Zuid-Europa moeten nog een inhaalslag doen. Andere vaststelling: Slechts 18% van de bedrijven hebben een webwinkel (tegenover 17% in 2015 en 13% in 2010) en 77% een website (tegenover 75 in 2015 en 67% in 2010).
Vooruitzichten voor 2017
Volgens het Ecommerce Europe Report zal dit jaar de groei opnieuw afremmen. De prognose is dat de groei vertraagt tot +13,6%, met een totale omzet van 603 miljard euro. Dat blijft al bij al nog steeds een flinke aanwas. Ook in 2017 evolueert de markt niet rechtlijnig: Zuid-Europa zou het sterkst groeien (+18%), gevolgd door Oost-Europa (+16%) en Noord-Europa (+15%). West-Europa (+13%) en Centraal-Europa (+11%) zouden dit jaar ondergemiddeld presteren.
Het volledige rapport vindt u hier: European Ecommerce Report 2017