-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Het vertrouwen van de Europese consument kende in het afgelopen kwartaal een zeer positieve groei. Volgens GfK-onderzoek steeg het consumentenklimaat in december tot het hoogste cijfer sinds januari 2008. De Belg is echter minder optimistisch.
In opdracht van de Europese Commissie bevraagt onderzoeksbureau GfK maandelijks 40.000 mensen uit de 28 Europese lidstaten over hun economische situatie en hun verwachtingen van de evolutie daarvan. Daaruit is gebleken dat het consumentenklimaat in Europa een zeer positieve groei kende in het vierde kwartaal van 2016. Tussen september en december steeg het GfK consumentenklimaat voor de 28 EU-landen met 5,6 punten tot aan 17,9 punten, het hoogste cijfer sinds januari 2008.
Het negatieve nieuws van de afgelopen maand lijkt hiermee niet overgeslagen te zijn op de consument. “Het lijkt erop dat de Europeanen steeds selectiever worden op het gebied van welke exacte onderwerpen een invloed mogen hebben op hun dagelijks leven. Als gevolg hiervan zijn de economische en inkomensverwachting en neiging om te kopen grotendeels onveranderd gebleven door de oorlog in Syrië, de ontwikkelingen in Turkije, de Amerikaanse presidentsverkiezingen en de voortdurende terreurdreiging in Europa. In plaats daarvan hebben de economische groeicijfers in de verschillende landen een belangrijke rol gespeeld,” licht GfK toe in een persbericht.
Hoewel de Europeaan gemiddeld optimistischer is geworden over de economie, blijft de Belg wat achter. De Belgische economische verwachtingen stegen tussen september en december met 2,3 punten. Met slechts 4,8 punten in december is de indicator echter 10,8 punten lager dan hetzelfde moment in het voorgaande jaar. Het lijkt erop dat Belgische consumenten geloven dat de economie slechts licht zal groeien in de komende maanden.
De inkomensverwachtingen kenden enkel een lichte stijging vanaf september en stegen met 2,2 punten tot -13,1 punten in december Terwijl dit toch aangeeft dat de Belgen nog steeds veronderstellen dat inkomens slechts een zwakke groei zullen doormaken in de komende maanden, is dit cijfer nog altijd meer dan drie punten hoger dan in december 2015. De neiging om te kopen onder Belgische consumenten is zeer sterk in vergelijking met de lage economische en inkomensverwachtingen. De indicator kwam uit op 16 punten in december, dat is 1,8 punten meer dan in september.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: