-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Bierreus AB InBev verhoogt volgende maand de prijs van haar pilsbier op de Belgische markt. De prijsverhoging moet de investeringen in innovaties op lange termijn verzekeren.
AB InBev verhoogt in februari haar bierprijs: een bak bier wordt 37 cent duurder, een glas pilsbier wordt 1,4 cent duurder. Het is de eerste keer sinds september 2015 dat het bedrijf een prijsstijging doorvoert. Dat schrijft Het Nieuwsblad.
De prijsverhoging is volgens AB InBev vereist om investeringen in nieuwe producten voor de Belgische markt te kunnen blijven doen. “De verhoging is nodig om lange termijninvesteringen in de Belgische markt te financieren. De recente innovaties zoals Jupiler 0,0%, de Hoegaarden radlers maar ook het hoppige Leffe Royale gamma zijn recente illustraties van deze aanpak,” zegt woordvoerder Gerrit Budts in Het Nieuwsblad. De brouwer zegt jaarlijks meer dan 100 miljoen euro in innovaties te investeren.
De prijsstijging is hoe dan ook slecht nieuws voor de horeca, die nu ook rake klappen krijgt van de witte kassa. Horeca Vlaanderen en zelfstandigenorganisatie NSZ raden cafébazen dan ook aan om de verhoging zo snel mogelijk door te rekenen. “Toch blijkt uit onderzoek dat slechts één derde van de horecazaken dat ook daadwerkelijk doet,” zegt NSZ. “De al zeer beperkte winstmarges van horeca-etablissementen zullen met andere woorden nog verder in het gedrang komen.”
Of andere brouwers AB InBev zullen volgen in de prijsverhoging, is niet duidelijk. NSZ verwacht wel dat de andere grote brouwerijen in ons land ook hun prijzen zullen optrekken. “Dat was bij eerdere prijsverhogingen van AB InBev in ieder geval altijd zo,” luidt het.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: