-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Coolblue zal dit jaar naar alle waarschijnlijkheid de kaap van 1 miljard euro omzet ronden. Dat is een jaar eerder dan vooropgesteld. In 2016 is een omzet gehaald van 850 miljoen, tegenover 550 miljoen in 2015.
Dat maakte Coolblue-topman en medeoprichter Pieter Zwart (39) bekend in een recent interview met de Volkskrant. Ook zegt hij dat in 2015 een bescheiden winst van 3 miljoen is geboekt. Dat de winst verhoudingsgewijs klein is, beaamt hij. Volgens hem is dat ook te verklaren: “Niks is zo inefficiënt als heel hard groeien. Je bent alleen maar aan het verhuizen, nieuwe mensen aannemen, systemen vervangen. Maar er is geen reden tot zorg. De volumes zijn gigantisch”, zegt hij.
Dat dit jaar 1 miljard euro omzet wordt gehaald, is - afgaande op de groei van de voorbije jaren - zo goed als zeker. Sinds 2012 neemt de omzet met meer dan 45% per jaar toe. In 2015 was de stijging zelfs 54% en in 2016 dus opnieuw meer dan 50%. In een gesprek met Gondola begin vorig jaar zei Zwart nog dat het zijn ambitie was om in 2018 het miljard te halen. Het wordt dus 2017.
Volgens hem is het geheim van het succes van zijn bedrijf “de obsessieve focus op klanttevredenheid, waarbij snelheid een belangrijk wapen is: “Voor 12 uur 's nachts besteld, de volgende ochtend in huis. Of: voor 3 uur's middags besteld, dezelfde avond nog in huis, grote apparaten als wasmachines nog even uitgezonderd”.
Zwart zegt dat die snelheid mogelijk is dankzij het feit dat Coolblue zelf zijn voorraad houdt. “Tienduizenden producten, in gigantische magazijnen, zijn echt van ons. Er zijn geen derde partijen. Wat we niet op tijd kunnen leveren, kun je niet bestellen. Dat gaat automatisch uit op de website”. Ook de acht fysieke winkels, waarvan drie in België (Wilrijk, Lochristi Zaventem) spelen een rol in het succes, zegt hij. “Als we ergens een winkel openen stijgen de onlinebestellingen in de buurt. Er zijn nog klanten die het liefst zelf iets afhalen en pinnen of contant betalen, die graag een expert raadplegen of een product even in de hand houden”. Volgens hem Zwart is de belangrijkste reden echter aftersales, omdat Coolblue technisch complexe producten verkoopt.
De tientallen aparte webwinkels waarachter Coolblue schuilt – zoals printershop.be, homecinemacenter.nl, bbqshop.be en dergelijke – worden daarentegen afgeschaft. “Dat model gaat binnenkort op de schop. Coolblue is nu zelf een begrip”, aldus Zwart.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: