-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
In een winkel van Carrefour in een buitenwijk van Parijs hoeven klanten niet meer in de rij te staan aan de kassa. Via een mobiele app kunnen ze digitaal aanschuiven.
Carrefour test in een filiaal in Charenton-le-Pont de nieuwe app 'JeFile’, waarmee klanten digitaal kunnen aanschuiven om af te rekenen. Als hun boodschappen bijna beëindigd zijn, kunnen ze op hun smartphone aansluiten bij de kassa. Vanaf dan heeft de klant nog 5 minuten om zich naar de kassa te begeven, maar hij kan ook nog 10 minuten extra tijd bijvragen indien nodig.
Vervolgens kan de klant terecht bij een kassa die gereserveerd is voor de digitale wachtrij. De app geeft ook aan hoeveel mensen er voor jou aan de beurt zijn, wat de aanschuiftijd aanzienlijk doet verminderen. Volgens de Franse krant Le Parisien hebben inmiddels al zo’n 750 mensen gebruik gemaakt van de proef in Charenton-le-Pont. De reacties zijn wisselvallig: omdat er een kassa geresereveerd is voor de "digitale aanschuivers", vinden de andere klanten het naar verluidt vervelend dat ze het met een kassa minder moeten doen.
Volgens onze Franse collega's van LSA, test Carrefour in Frankrijk nog twee andere manieren om de wachtrij aan de kassa in te korten via digitale hulpmiddelen. Met de app 'LineBerty' kunnen klanten op voorhand aangeven wanneer ze aan de beurt willen zijn. Deze app werd begin deze maand getest in de regio Parijs. Via 'Minut’pass', dat in november getest zal worden in Aix-en-Provence krijgen klanten een moment voorgesteld om af te rekenen. Ook de Franse retailer Auchan test momenteel 'JeFile' in een winkel in het Noord-Franse Englos, schrijft Linéaires.
Supermarktketens zijn voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om de wachttijd aan de kassa in te korten. Denk maar aan de zelfscanners of de unieke wachtrij, waar Carrefour steeds meer mee experimenteert in België. Lang wachten aan de kassa is namelijk één van de grootste frustraties van het supermarktclienteel.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: