Hoewel RFID-tags of ‘slimme labels’ door de grote modeketens al gebruikt worden, blijven de Vlaamse moderetailers, op enkele uitzonderingen na achter. Ze blijven verknocht aan de bar code. De doorbraak van RFID zou echter snel kunnen komen. Uit de business cases binnen een project van het Vlaams Instituut voor de Logistiek blijkt dat de investering in die technologie zich tussen de 1,2 en 2,9 jaar terugverdient.

RFID tags zijn in de modesector een grote hulp om een correct zicht te hebben op de voorraden, ze maken een snellere kassawerking mogelijk en kunnen ingezet worden om diefstal te vermijden. Maar ze blijken ook een must voor de bedrijven die naar omni-channel willen overstappen. “Vlaamse modebedrijven volgen schoorvoetend, maar de grote doorbraak blijft nog uit. De overstap blijkt immers een complex proces. Daarom startte het VIL eind 2014 voor en met hen het project ‘In-store-improvement’ op, om het overstapproces te versnellen. De resultaten zijn nu klaar,” aldus Anke d’Hallewijn, communicatieverantwoordelijke van het VIL. 

Bij de grote internationale modeketens is het al eerder regel dan uitzondering dat de barcode in kleding tijdens het voorbije decennium werden vervangen door RFID-labels om hun producten van de fabrikant tot aan de kassa te volgen. Het voordeel van RFID tegenover barcodes is dat de slimme tags volautomatisch gescand kunnen worden en dat de etiketten veel meer informatie kunnen bevatten.

Vlaamse moderetailers bleven, op enkele uitzonderingen na (JBC, ZEB …), achter. Ze erkennen wel de noodzaak van een accurate stock, maar ze hebben koudwatervrees: de technologie is niet “off-the-shelf” beschikbaar en vraagt een volledige procesaanpassing.

Het VIL-project, waaraan tien bedrijven en organisaties deelnamen, was bedoeld om het leer- en overgangsproces te verkorten. Deze bedrijven zijn: Bleckmann, bpost, Caroline Biss, Fabrimode (Bel&Bo), GIKS Mode, GS1, PostNL, Scapa, Siemens en Van de Velde.

Accurate stocks

Bij vele retailers bleek de stockaccuraatheid een zwak punt: slechts 70% van de artikelen in de winkel kennen, is geen uitzondering. Nochtans door de aanhoudende druk op de prijzen en nieuwe trends binnen de modesector (omni-channel, sameday-thuislevering,…) is het absoluut noodzakelijk om een accuraat zicht te hebben op welke artikelen in welke kleur en welke maat zich waar in de logistieke keten bevinden.

Maar er zijn ook nog andere grote voordelen verbonden aan het inzetten van RFID-tags.  “We hebben een inventarisatie gemaakt van de nieuwste technologieën en hun mogelijkheden. Begin er maar aan als individueel bedrijf. Daarna hebben we de kosten en baten tegen elkaar afgezet én verschillende technologieën uitgetest bij de deelnemende bedrijven”, legt Jan Merckx (VIL) die het project heeft geleid, uit.

Uit de business cases blijkt dat de investering in de technologie zich snel terugverdient: tussen de 1,2 en 2,9 jaar. “In de berekening werd bovendien geen rekening gehouden met de eisen die omni-channel aan de bedrijven stelt, dus de baten liggen allicht nog hoger” aldus Merckx.

GIKS Mode

Tijdens de presentatie van de resultaten van het VIL-project ‘In-Store Improvement’ in Antwerpen werden verschillende business cases voorgesteld door bedrijven die de RFID-tags in het kader van het project hebben uitgetest.

Die bedrijven zijn helemaal gewonnen voor de technologie, maar in sommige gevallen moet er nog wat gewerkt worden aan verdere voorbereidingen en aanpassingen van de systemen. Een van de deelnemende bedrijven is inmiddels al een heel eind gevorderd. Stefaan Allemeersch, zaakvoerder GIKS Mode, legde uit waarom.

De kledij die tussen het distributiecentrum en de winkels of tussen de winkels onderling circuleert, moeten we niet meer individueel uitscannen en vervolgens weer inscannen. Het volstaat ze door een poortje te rijden en alles is geregistreerd,” zei hij.

Ook in de winkels heeft het voordelen. Aangezien elk kledingstuk een unieke code heeft, weten we nu perfect welke stukken het verkooppunt hebben verlaten en welke niet. Dit betekent dat we onze klanten goed kunnen informeren over het al dan niet beschikbaar zijn van een item en onze mensen niet vruchteloos moeten zoeken. Vroeger betaalden we 10.000 à 15.000 euro aan een externe firma om onze voorraad te inventariseren. Nu doen we het zelf. Het kost ons nog 1 à 1,5 uur om een volledige voorraad van een winkel te hebben,” aldus Allemeersch.

Ook heeft hij vastgesteld dat de kassaverwerking niet alleen correcter gebeurt, maar ook de helft sneller. “Het kassapersoneel moet de barcodes niet meer inscannen. Ook bij transferts tussen winkels wordt veel tijd gewonnen,” legde hij uit.

RFID-tags zouden ook voor een licht hogere omzet zorgen, maar dat heeft GIKS nog niet vastgesteld. Vermoedelijk had dat te maken met externe factoren, omdat de vraag het afgelopen seizoen iets is gedaald. Ook qua diefstal werd geen duidelijk trendbreuk genoteerd. “Maar nu weten wij tenminste zeer snel wat is gestolen,” aldus Allemeersch.