-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Amazon windt er nu helemaal geen doekjes meer over: de ambities om het luchtvrachtgedeelte van het pakjesvervoer zelf te verzorgen, zijn immens groot. Zopas heeft de webhandelaar een flink belang genomen in het luchtvrachtbedrijf Atlas Air.
Amazon werkt al een hele tijd aan een eigen transportorganisatie, die veel verder reikt dan het verzorgen van de eigen logistiek in warehouses en fulfilmentcentra. De webgigant wil niet alleen ook een eigen pakjesdistributieorganisatie opzetten (en tegelijkertijd klant blijven bij de gevestigde pakjesdiensten) maar ook een eigen luchtvrachtorganisatie uitbouwen.
Nadat in maart al een contract met Air Transport Services Group werd afgesloten voor de leasing van 20 Boeing 767 vrachtvliegtuigen, gaat Amazon nu evenveel toestellen bij Atlas Air afnemen. In beide gevallen gaat het om Amerikaanse luchtvrachtbedrijven en om binnenlandse luchtvrachtoperaties.
Amazon neemt ook een participatie in Atlas Air. Het heeft de waarborg gekregen dat het binnen de vijf jaar 20% van de aandelen mag kopen, en 10% daarbovenop de zeven jaren nadien. Dit betekent tevens dat Amazon zich de komende 12 jaren diensten van Atlas verzekert. Eerder was met Air Transport Services Group s afgesproken dat Amazon bijna 20% van de aandelen mag kopen. Ook met deze deal verzekert de webwinkel zijn luchtvrachtcapaciteit.
In de VS is in de trucking een capaciteitstekort ontstaan, wegens een groot chauffeurstekort. Hierdoor stijgen de prijzen in het wegvervoer, zodat luchtvracht interessanter wordt voor de verbindingen tussen distributiehubs. Ook de vraag naar snellere transporten speelt in het voordeel van vervoer per vliegtuig. Amazon telt steeds meer Premium-klanten, die ultrasnelle leveringen willen.
Maar ook in de luchtvrachtsector ontstaat (in de VS) een capaciteitstekort, zodat Amazon zijn eigen capaciteit wil veiligstellen. De webwinkel groeit enorm snel (+28% tijdens het eerste kwartaal) en volgens het bedrijf kunnen de huidige dienstleveranciers – FedEx en UPS vooral - de vraag niet bijbenen.
Normaal gezien zullen de vliegtuigen enkel in de VS ingezet worden, maar ook in Europa zijn er testvluchten opgezet tussen het VK, Polen en Duitsland. Op dit gebied laat Amazon niet in zijn kaarten kijken.
Leuk weetje: Atlas Air werkt ook al geruime tijd voor DHL. Volgens de Duitse pakjesgroep opent de deal met Amazon mogelijkheden om synergiën te ontwikkelen en ook in de VS voor de webhandelaar te werken. DHL is er al enkele jaren niet meer zelf actief (tenzij voor de internationale pakjes).
(Foto Eric Salard - Wikimedia Commons)
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: