-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Supermarktgroep Mestdagh heeft het afgelopen jaar een lichte omzetgroei geboekt dankzij de goede prestaties van haar franchisewinkels. De eigen winkels doen het minder goed.
De omzet van Mestdagh steeg in 2016 lichtjes tot 575,6 miljoen euro. De motor achter die groei zijn de franchisepartners van de groep, schrijft De Tijd op basis van de jaarcijfers van de retailgroep. De 30 aangesloten franchisewinkels boekten meer omzet, terwijl die bij de 53 eigen Carrefour Market Mestdagh-winkels onder druk staat.
Ondanks de omzetstijging, blijft de Waalse supermarktgroep in de rode cijfers. Mestdagh maakte dus weer verlies in 2016, maar er was wel een sterke verbetering ten opzichte van een jaar eerder. Het brutobedrijfsverlies daalde van 6,7 miljoen euro naar 5 miljoen en het nettoverlies ging van 5,4 miljoen naar 3,3 miljoen euro in 2016.
Mestdagh verwacht dat de franchise-activiteiten ook in de toekomst de groei van de groep zullen drijven, zegt het bedrijf. “Ons franchisingnetwerk zal aanzienlijk bijdragen tot onze omzetgroei. In ons huidig netwerk tonen verscheidene franchisingwinkels aanzienlijke vooruitgang qua omzetcijfer”, klinkt het. De retailer gaat daarom verder inzetten op zelfstandige winkeluitbaters in de nabije toekomst. “Meerdere expansieplannen zijn in gang gezet voor 2017 en de volgende jaren”, zegt de groep.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: