-
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
-
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
-
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
De Britse supermarktketen Tesco is er eindelijk nog eens in geslaagd om te groeien op de thuismarkt. Het was al van 2009 geleden dat de retailer kon uitpakken met groeicijfers in het Verenigd Koninkrijk.
De totale groepsomzet voor het boekjaar 2016-2017 kwam uit op 49,9 miljard pond (58,8 miljard euro), exclusief de inkomsten uit de verkoop van brandstof. Daarmee boekt Tesco een omzetgroei van 4,3% ten opzichte van een jaar eerder, een cijfer dat profiteert van de effecten van wisselkoersen. Aan constante wisselkoersen blijft er nog een groei van 1,1% over. Ook de winstgevendheid kreeg een sterke boost: de operationele winst steeg met bijna 30% tot 1,3 miljard pond.
Belangrijk voor Tesco, is dat de keten er weer in slaagt om te groeien op de thuismarkt. In het Verenigd Koninkrijk steeg de verkoop over het hele boekjaar op vergelijkbare basis met net geen procent (0,9%). Het was al geleden van het boekjaar 2009/2010 dat Tesco in het VK kon groeien.
Tesco is erg tevreden met de Britse groei, die welkom is na jaren van terreinverlies ten opzichte van discounters en een boekhoudschandaal dat de winst deed kelderen.
Toch blijven de internationale activiteiten van de retailer (o.a. in Polen, Tsjechë, Hongarije, Thailand en Maleisië) het beter doen dan het VK, met 1,3% groei. Topman Dave Lewis benadrukt dan ook dat zijn bedrijf deze activiteiten niet van de hand gaat doen. Er was speculatie dat Tesco zich, na de verkoop van winkels in Zuid-Korea en Turkije, verder zou terugtrekken uit de internationale markten, maar dat spreekt de retailer nu tegen.
Om de moeilijke marktomstandigheden in het Verenigd Koninkrijk en de oprukkende prijsvechters het hoofd te bieden, wil Tesco fors in de kosten snijden. Op middellange termijn wil de retailer 1,5 miljard pond besparen, waarvan al 226 miljoen werd gerealiseerd in het afgelopen boekjaar. “We staan al verder dan we gedacht hadden op dit moment (…) We zijn ervan overtuigd dat we op deze sterke prestatie kunnen verder bouwen in het komende jaar”, zegt Dave Lewis.
A la une : Self-scan, malédiction ou bénédiction ?
Photo-reportage : Le meilleur du Sial
Dossiers : Plats fromagers, desserts lactés, plats préparés, rayon ethnique, aides culinaires, baby food & care, papier-toilette
Vous voulez tout savoir sur l'actualité du secteur (Magazine), nos événements (Society) ou nos formations (Academy)?
Abonnez-vous à nos newsletters: