De hypermarkt van Carrefour in Bergen Les Grands Prés heeft de Mercuriusprijs van dit jaar gewonnen. De tweede prijs is voor Juttu, het nieuwe concept van A.S. Adventure, de Connections Travel Stores werden bekroond met de derde plaats.
De Mercuriusprijs bekroont elk jaar het beste winkelconcept van het jaar. De prijs, die uitgereikt wordt door sectororganisatie Comeos gaat dit jaar naar de vernieuwde hypermarkt van Carrefour in het winkelcentrum Les Grands Prés in Bergen. Carrefour experimenteert er met nieuwe toepassingen in een hypermarkt, en dat is bijzonder goed gelukt volgens de jury.
“Het revolutionair vernieuwen van een bestaande en mature formule in een heel traditionele sector, hebben we iets hoger ingeschat dan een schitterend nieuw concept uittekenen vanaf een blanco blad. Het vergt niet alleen veel lef en creativiteit, maar ook pragmatisme en realiteitszin, omdat je voldoende trouw moet blijven aan je bestaande DNA en moet werken binnen de randvoorwaarden van een bestaande situatie”, stelt jurylid Gino Van Ossel.
“De Hypermarkt Carrefour Mons Les Grands Prés gaat voor een weergaloze winkelervaring, een ruime waaier producten die experts voor het oog van de klanten bereiden, een bijzonder winkelparcours en een indeling volgens het ‘shop in the shop’-principe”, vertelt Baptiste Van Outryve, Director PR & Corporate Communication van Carrefour. “Bovendien zijn de digitale toepassingen van deze vestiging uniek in ons land. De klant doet er zijn boodschappen niet meer, hij beleeft ze in Mons.” Ontdek het concept hier in onze reportage.
Tweede prijs voor Juttu
De tweede prijs gaat dit jaar naar Juttu, het nieuwe winkelconcept van A.S. Adventure. Juttu wordt opgevat als een magazine dat je doorbladert met verschillende rubrieken: Fashion, Deco en Food. “Ze hebben de hedendaagse consument perfect begrepen”, stelt de jury enthousiast. “De beleving is mooi in de praktijk gebracht. Dit is een winkel met een onderscheidend assortiment waar iedereen graag rondloopt.”
Brons voor Connections Travel Stores
In de nieuwe Travel Stores van Connections, in Hasselt en Antwerpen, worden bezoekers ondergedompeld in de sfeer van hun volgende bestemming. Met een Virtual Reality-bril kunnen ze rondstruinen in New York, Dubai of Tokyo en er is zelfs een beach corner. Zo’n doorgedreven concept hebben de juryleden nergens anders gezien, daarom verdient Connections absoluut een plaats in de top drie.
De andere genomineerden dit jaar, die dus naast een prijs grijpen, waren Alvo Kortessem Blabloom, Boobs-‘N-Burps, Damart, Design Is Wolf, Dockx Service Shops en Marks & Spencer.
Jury tevreden
De winnaars werden gekozen door een onafhankelijke jury die bestond uit Joëlle Liberman (Belgian Marketing & Management Association), Gino Van Ossel (Vlerick Business School), Claude Boffa (Solvay Retail Management Programme), Katelijn Quartier (Universiteit Hasselt), Stefan Van Rompaey (RetailDetail) en Silvie Vanhout (The Retail Academy).
Juryvoorzitster Anneleen Desmyter was zeer tevreden met de ingezonden dossiers: “Meer en meer retailers zijn zich ervan bewust dat ze een hartslag in hun merk moeten steken. Daardoor hebben we dit jaar ook een ideale mix: er zijn nieuwe nationale spelers maar ook spelers die een internationaal geslaagd merk naar België importeren, en we hebben kandidaten die in een mature markt weten te vernieuwen.”