Nieuw shopconcept Dockx Group speelt in op groei e‑commerce

In Drogenbos, nabij Brussel, heeft Dockx Group zijn eerste ‘Select’-service punt geopend. Deze nieuwe activiteit moet uitgroeien tot een nationaal netwerk van afhaal- en distributiepunten voor e-commerce-spelers. Deze ‘shops’ richten zich op de grotere goederen.

 

Deze nieuwe activiteit wordt vermarkt onder de naam Dockx Select. In de ‘shop’ van Drogenbos worden ook de drie andere diensten van de Antwerpse groep aangeboden: verhuur van voertuigen, verhuizingen en logistiek. Het nieuwe concept worden deze drie kernactiviteiten van de groep gebundeld in een vierde dienst ‘Dockx Select’.

 

Deze dienst speelt in op de omnichannel-strategie van retailers en producenten door een oplossing te bieden voor het leveren van de grotere stukken die in een webshop zijn aangekocht. Twee grote namen die nu al met Dockx Select werken zijn IKEA en Ixina. Andere partners zijn Mars, Group Thys, SLS, bpost DHL Parcel en DHL Express.

 

Klanten van deze webshops kunnen ervoor kiezen om grotere stukken die niet in een auto passen, zoals wasmachines, vaatwassers, TV’s, enz., zelf in de Select-shop af te halen, of ter plekke een bestelwagen te huren om de goederen zelf naar huis te brengen. Zij kunnen ook kiezen om een beroep te doen op een complete dienstverlening, waarbij Dockx instaat voor het vervoer tot aan de drempel va de woning, tot op het gewenste verdiep of zelfs in de woning, met eventueel de installatie en/of montage van de gekochte goederen. De consument kan kiezen – van daar de naam ‘Select’ – welke dienstverlening hij wil. Dat gaat van volledig ‘doe-het-zelf’ tot een totale dienstverlening, inclusief de recuperatie van het oude toestel,” legde Mario De Bruyn, commercieel directeur van Dockx Group uit tijdens een persconferentie in Drogenbos.

 

 

Zes Select Shops

 

Voorlopig is Drogenbos de eerste ‘Select’-shop. In maart gaat een tweede open in Nijvel. Dit service-punt zal meteen een buitenbeentje zijn. Al deze Select-punten moeten het liefst op 3 à 6 kilometer van het stadscentrum liggen en liefst niet in een industriezone, omdat zij een afhaalfunctie hebben (ook voor kleinere goederen, zoals pakketten van bijv. DHL en bpost). In Nijvel wordt binnenkort het tweede regionaal distributiecentrum van Dockx Logistics geopend, en die zal wél dienen als Select-shop. “Het toeval wil dat het gebouw aan de rand van de industriezone, langs een drukke steenweg, is gelegen,” aldus De Bruyne.

 

Nog dit jaar gaan er nog vijf extra open, die werkgelegenheid zullen bieden aan minstens 30 extra mensen. Deze service-shops komen in Brugge, Roeselare, Hasselt, Bergen en Nijvel. Tegen 2018 wil het bedrijf nog zo’n 10 nieuwe afhaalpunten met ‘last mile’ leverdiensten, met verhuur-, montage- en installatiemogelijkheden openen. Hierbij ligt de focus op de blinde vlekken op de Belgische Dockx-landkaart, namelijk Wallonië en de provincies West-Vlaanderen en Limburg.

 

Wij hebben voorlopig geen plannen om ook in de buurlanden uit te breiden met eigen vestigingen. Leveringen in de grensstreek, daarentegen, zullen wel mogelijk zijn,” aldus De Bruyn.

 

Omnichannel

 

Met de vestigingen in Drogenbos en binnenkort Nijvel erbij telt Dockx vandaag een RDC in Wilrijk en 16 lokale verhuur-, verhuis- en logistieke distributiecentra aan de rand van grotere steden.

 

Een Select-shop is een winkel van zo’n 400 m² waar men een (verhuis)voertuig kan huren, verhuismateriaal kopen of om een geassisteerde verhuis te regelen, e.d.m. Daarnaast is er een magazijn van 1.450 m² dat dienstdoet als afhaalpunt voor de grote pakketten. Webshops, retailers en producenten kunnen dit dus zowel in B2C als B2B gebruiken als lokaal distributiekanaal.

 

We willen inspelen op de omnichannel-aanpak van retailers en producenten. Doordat stadscentra steeds meer verkeersluw worden gemaakt, de e-commerce sterk groeit en de consument steeds meer keuze wil, hebben wij deze strategie ontwikkeld, waarbij wij nauwe synergiën kunnen ontwikkelen met de drie andere takken. Zo kan met personeel geschoven worden tussen de afdelingen, in functie van de vraag en de “seizoenaliteit’. Dat geeft ons een concurrentieel voordeel” aldus De Bruyn tot slot.

 

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen